Polska Fundacja Medytacji Vipassana / Dhamma.org
As taught by S.N. Goenka in the tradition of Sayagyi U Ba Khin
Czym jest Vipassana?
अत्तदीपा विहरथ अत्तसरणा अनञ्ञसरणा।
धम्मदीपा विहरथ धम्मसरणा अनञ्ञसरणा।।
-Zrób z siebie wyspę, schronienie; nie ma innego schronienia.
-Uczyń prawdę swoją wyspą, uczyń prawdę swoim schronieniem; nie ma innego schronienia.
— Maha-Parinibbana Sutta, Dīgha Nikāya, 16.
Dhamma.org - Medytacja Vipassana nauczana przez S. N. Goenkę w tradycji Sayagyi U Ba Khina
Medytacja Vipassana
Vipassana, słowo to oznacza „widzieć rzeczy takimi, jakimi są,” jest jedną z najstarszych indyjskich technik medytacyjnych. Budda odkrył ją na nowo ponad 2500 lat temu i nauczał jej jako Sztuki życia – uniwersalnego lekarstwa na powszechne dolegliwości. Technika ta, która nie ma nic wspólnego z żadną zorganizowaną religią ani ruchem religijnym, umożliwia całkowite usunięcie wszelkich zakłóceń i zanieczyszczeń z umysłu, czego rezultatem jest najwyższe szczęście pełnego wyzwolenia. Nie chodzi w niej o zwykłe wyleczenie chorób, ale o uzdrowienie – całkowite uzdrowienie istoty ludzkiej z wszystkich jej cierpień. To jest jej celem.
वयधम्मा सङ्खारा, अप्पमादेन सम्पादेथ
NIETRWAŁE SĄ WSZYSTKIE RZECZY ZŁOŻONE,
PILNIE WYPRACOWUJCIE WŁASNE ZBAWIENIE
Vipassana
jest sposobem autotransformacji poprzez samoobserwację. Skupia się na głębokim związku umysłu i ciała, którego można doświadczyć bezpośrednio dzięki zdyscyplinowanej obserwacji doznań fizycznych. Doznania te są podstawą życia ciała, ale są nieustannie połączone z życiem umysłu i stale na umysł wpływają. Ta właśnie samodzielna, oparta o obserwację, eksploracyjna podróż do wspólnego korzenia ciała i umysłu pozwala usunąć mentalne zanieczyszczenia i osiągnąć równowagę umysłu, który jest w rezultacie pełen miłości i współczucia.
Naukowe prawa rządzące naszymi myślami, uczuciami, osądami i doznaniami stają się dla nas jasne. Bezpośrednie doświadczenie pozwala zrozumieć jak się rozwijamy i jak się cofamy, jak tworzymy cierpienie i jak się od niego uwalniamy. Zaczynamy żyć z coraz większą świadomością, uwolnieni od iluzji, pełni samokontroli i spokoju.
Vippasana - Tradycja
Od czasów Buddy aż do dzisiejszego dnia Vipassana była przekazywana z nauczyciela na ucznia w nieprzerwanym łańcuchu nauczycieli. Obecny nauczyciel w tym łańcuchu, pan S. N. Goenka, chociaż jest Hindusem z pochodzenia, urodził się i wychował w Birmie (Myanmar). Mieszkając w tym kraju, miał szczęście nauczyć się Vipassany od nauczyciela Sayagyi U Ba Khina, który w owym czasie piastował wysokie stanowisko w rządzie. Po czternastu latach nauki pan Goenka osiedlił się w Indiach i w 1969 roku zaczął tam nauczać Vipassany. Od tamtej pory uczył dziesiątki tysięcy ludzi wszelkich ras i wszelkich religii, zarówno ze Wschodu jak i z Zachodu. W 1982 roku zaczął mianować nauczycieli asystentów, aby pomogli mu sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na kursy Vipassany.
Vippasana - Kursy
(..)
Kurs wymaga ciężkiej i poważnej pracy. Szkolenie obejmuje trzy kroki – trzy elementy. Pierwszy z nich polega na powstrzymaniu się na czas kursu od zabijania jakichkolwiek istot, kradzieży, wszelkiej aktywności seksualnej, fałszywej mowy i zażywania środków odurzających. Ten prosty kodeks zachowania moralnego ma na celu uspokojenie umysłu, który inaczej byłby zbyt wzburzony, aby wykonać zadanie samoobserwacji.Następny krok to nauka panowania nad umysłem poprzez skupienie uwagi na rzeczywistości naturalnego przepływu oddechu przechodzącego przez nos – na nieustającej zmianie wdechu i wydechu. Czwartego dnia kursu umysł osiąga stan spokoju i koncentracji wystarczający, aby rozpocząć praktykę samej Vipassany – polegającej na obserwowaniu doznań w całym ciele, na pełnym zrozumieniu natury owych doznań, oraz na rozwijaniu równowagi umysłu poprzez naukę, jak nie reagować na te doznania. I wreszcie, ostatniego pełnego dnia kursu, uczestnicy uczą się medytacji miłującej dobroci i dobrej woli wobec wszystkich, w której mogą podzielić się osiągniętą na kursie czystością z wszystkimi istotami.
Cała praktyka jest w rzeczywistości treningiem umysłowym. Podobnie jak ćwiczenia fizyczne, które wykonujemy aby poprawić swoje zdrowie, Vipassana może być użyta do rozwijania zdrowego umysłu.
Ponieważ technika okazała się autentycznie skuteczna, ogromny nacisk kładzie się na to, aby zachować ją w jej pierwotnej, oryginalnej formie. Dlatego nie jest nauczana na zasadach komercyjnych, tylko oferowana nieodpłatnie. Żadna z osób zaangażowanych w jej nauczanie nie otrzymuje wynagrodzenia materialnego. Nie ma ustalonych opłat za uczestnictwo, nawet za koszt jedzenia i zakwaterowania. Wszystkie wydatki pokrywane są całkowicie z darowizn osób, które ukończyły przynajmniej jeden taki kurs i doświadczywszy korzyści płynących z Vipassany, pragną umożliwić innym skorzystanie z nich również.
Oczywiście rezultaty przychodzą stopniowo jako wynik nieprzerwanej praktyki. Byłoby nierealnym oczekiwać, że wszystkie problemy rozwiążą się w ciągu dziesięciu dni. Przez ten czas można jednak nauczyć się podstaw Vipassany na tyle, aby móc zastosować ją na co dzień w domu. Im więcej praktykujemy technikę, tym większa jest nasza wolność od cierpienia i tym bliżej jesteśmy celu ostatecznego – pełnego wyzwolenia. Nawet dziesięć dni może zaowocować żywymi rezultatami, bez wątpienia korzystnymi w codziennym życiu.
Na kursie są serdecznie i mile widziani wszyscy, którzy szczerze pragną nauczyć się Vipassany, aby sami mogli przekonać się jak działa ta technika i jakie przynosi korzyści. Kursy medytacji są także, z bardzo dobrymi rezultatami, organizowane w więzieniach (za granicą), gdzie przynoszą ogromne korzyści tym więźniom, którzy w nich uczestniczą.Dla wszystkich, którzy spróbują, Vipassana okaże się bezcennym narzędziem do osiągnięcia prawdziwego szczęścia i podzielenia się nim z innymi.[1]
Technika niesekciarska
Medytacja Vipassana służy oczyszczeniu umysłu. Jest to najwyższa forma świadomości – całkowite postrzeganie zjawisk umysłu i materii w ich prawdziwej naturze. Jest to bezwyborcza obserwacja rzeczy takimi, jakie są. Vipassana jest medytacją, którą Budda praktykował po wypróbowaniu wszystkich innych form umartwienia ciała i kontroli umysłu i uznaniu ich za niewystarczające do uwolnienia go z pozornie niekończącego się koła narodzin i śmierci, bólu i smutku. Jest to technika tak cenna, że w Birmie zachowała się w nieskazitelnej czystości przez ponad 2200 lat.
Medytacja Vipassana nie ma nic wspólnego z rozwojem nadprzyrodzonych, mistycznych lub specjalnych mocy, nawet jeśli mogą się one obudzić. Nic magicznego się nie dzieje. Zachodzący proces oczyszczania jest po prostu eliminacją negatywności, kompleksów, węzłów i nawyków, które zaciemniały czystą świadomość i blokowały przepływ najwyższych cech ludzkości – czystej miłości (metta), współczucia (karuṇā), sympatycznej radości (muditā) , i zrównoważenie (upekkhā).
W Vipassanie nie ma mistycyzmu. Jest to nauka o umyśle, która wykracza poza psychologię, nie tylko rozumiejąc, ale także oczyszczając proces umysłowy. Praktyka jest sztuką życia, która manifestuje swoją głęboką praktyczną wartość w naszym życiu – zmniejszając, a następnie eliminując chciwość, złość i ignorancję, które psują wszystkie relacje, od poziomu rodzinnego po politykę międzynarodową. Vipassana oznacza koniec marzeń, iluzji, fantazji – mirażu pozornej prawdy. Jak skwiercząca eksplozja zimnej wody wlewanej do rozpalonego do czerwoności pieca, reakcje po wyprowadzeniu umysłu z hedonistycznych tendencji do tu i teraz są często dramatyczne i bolesne. Równie głębokie jest jednak uczucie uwolnienia od napięć i kompleksów, które tak długo panowały w czeluściach nieświadomego umysłu. Dzięki Vipassanie każdy, niezależnie od rasy, kasty czy wyznania, może ostatecznie wyeliminować te tendencje, które wplotły w nasze życie tyle gniewu, namiętności i strachu. Podczas treningu uczeń koncentruje się tylko na jednym zadaniu – walce z własną ignorancją. Wśród uczniów nie ma kultu guru ani współzawodnictwa. Nauczyciel jest po prostu życzliwym człowiekiem wskazującym drogę, którą wytyczył poprzez swoje wieloletnie praktyczne doświadczenie. Dzięki ciągłej praktyce medytacja wyciszy umysł, zwiększy koncentrację, wzbudzi wyostrzoną uważność i otworzy umysł na ponadświatową świadomość „pokoju Nibbāny (wolności od wszelkiego cierpienia) wewnątrz”. Podczas treningu uczeń koncentruje się tylko na jednym zadaniu – walce z własną ignorancją. Wśród uczniów nie ma kultu guru ani współzawodnictwa. Nauczyciel jest po prostu życzliwym człowiekiem wskazującym drogę, którą wytyczył poprzez swoje wieloletnie praktyczne doświadczenie. Dzięki ciągłej praktyce medytacja wyciszy umysł, zwiększy koncentrację, wzbudzi wyostrzoną uważność i otworzy umysł na ponadświatową świadomość „pokoju Nibbāny (wolności od wszelkiego cierpienia) wewnątrz”. Podczas treningu uczeń koncentruje się tylko na jednym zadaniu – walce z własną ignorancją. Wśród uczniów nie ma kultu guru ani współzawodnictwa. Nauczyciel jest po prostu życzliwym człowiekiem wskazującym drogę, którą wytyczył poprzez swoje wieloletnie praktyczne doświadczenie. Dzięki ciągłej praktyce medytacja wyciszy umysł, zwiększy koncentrację, wzbudzi wyostrzoną uważność i otworzy umysł na ponadświatową świadomość „pokoju Nibbāny (wolności od wszelkiego cierpienia) wewnątrz”.
Podobnie jak w przypadku oświecenia Buddy, uczeń po prostu wchodzi głęboko w siebie, dezintegrując pozorną rzeczywistość, aż w głębinach może przeniknąć nawet poza cząsteczki subatomowe do absolutu. W Vipassanie nie ma zależności od książek, teorii ani gier intelektualnych.
Prawdę o nietrwałości (anicca), cierpieniu (dukkha) i braku ego (anattā) można uchwycić bezpośrednio całą ogromną mocą umysłu, a nie kulą intelektu. Złudzenie „ja”, łączące ze sobą funkcje psychiczne i fizyczne, jest stopniowo łamane. Szaleństwo pragnień i niechęci, daremne chwytanie się „ja, ja, moje”, niekończąca się gadanina i uwarunkowane myślenie, reakcja ślepego impulsu – wszystko to stopniowo traci swoją siłę. Własnymi wysiłkami uczeń rozwija mądrość i oczyszcza umysł.
Podstawą medytacji Vipassana jest sila — moralne postępowanie. Praktykę wzmacnia samadhi — koncentracja umysłu. A oczyszczenie procesów umysłowych osiąga się dzięki panna – mądrości wglądu. Uczymy się, jak obserwować wzajemne oddziaływanie czterech fizycznych elementów w nas samych z doskonałym spokojem i odkrywamy, jak cenna jest ta umiejętność w naszym codziennym życiu. Uśmiechamy się w dobrych czasach i jesteśmy równie niewzruszeni, gdy wokół nas pojawiają się trudności, z pewną świadomością, że my, podobnie jak nasze kłopoty, jesteśmy niczym innym jak strumieniem, falami stawania się, które pojawiają się z niewiarygodną szybkością i przemijają z równą szybkością.
Chociaż medytację Vipassana opracował Budda, jego praktyka nie ogranicza się do buddystów. Nie ma mowy o nawróceniu – technika działa na prostej zasadzie, że wszyscy ludzie mają te same problemy, a technika, która może je wyeliminować, będzie miała uniwersalne zastosowanie. Hindusi, dżiniści, muzułmanie, sikhowie, żydzi, rzymscy katolicy i inne sekty praktykowali medytację Vipassana i donosili o dramatycznym zmniejszeniu tych napięć i kompleksów, które dotykają całą ludzkość. Istnieje uczucie wdzięczności dla Gotamy, historycznego Buddy, który wskazał drogę do ustania cierpienia, ale nie ma absolutnie żadnego ślepego oddania. Budda wielokrotnie zniechęcał do okazywania mu nadmiernej czci. Powiedział: „Jaką korzyść przyniesie ci widok tego nieczystego ciała? Kto widzi nauki – Dhammę – widzi mnie”.
Chociaż Vipassana jest częścią nauk Buddy, nie zawiera ona niczego o charakterze sekciarskim i może być akceptowana i stosowana przez ludzi z dowolnego środowiska. Sam Budda nauczał Dhammy (droga, prawda, ścieżka). Nie nazywał swoich wyznawców „buddystami”; nazwał ich „dhammistami” (tymi, którzy podążają za prawdą).
Kursy Vipassany są otwarte dla każdego, kto szczerze pragnie nauczyć się tej techniki, bez względu na rasę, kastę, wyznanie czy narodowość. Hindusi, dżiniści, muzułmanie, sikhowie, buddyści, chrześcijanie, żydzi, a także członkowie innych religii, wszyscy z powodzeniem praktykowali Vipassanę. Choroba jest powszechna; dlatego środek zaradczy musi być uniwersalny. Na przykład, kiedy doświadczamy złości, ta złość nie jest złością hinduistyczną ani złością chrześcijańską, złością chińską czy złością amerykańską. Podobnie miłość i współczucie nie są ścisłą domeną jakiejkolwiek wspólnoty czy wyznania: są to uniwersalne ludzkie cechy wynikające z czystości umysłu. Ludzie ze wszystkich środowisk, którzy praktykują Vipassanę, odkrywają, że stają się lepszymi istotami ludzkimi.[2]
Mój oddech i ja
Anapana
jest pierwszym krokiem w praktyce medytacji Vipassana. Anapana oznacza obserwację naturalnego, normalnego oddychania, gdy wchodzi i wychodzi. Jest to łatwa do nauczenia, obiektywna i naukowa technika, która pomaga rozwinąć koncentrację umysłu.
Obserwacja oddechu jest idealnym obiektem do medytacji, ponieważ jest zawsze dostępna i całkowicie niesekciarska. Anapana bardzo różni się od technik opartych na sztucznej regulacji oddechu. Nie ma żadnych rytuałów ani rytuałów związanych z praktyką lub prezentacją Anapany.
Anapana zapewnia narzędzie do radzenia sobie z lękami, niepokojami i presją we wszystkich grupach wiekowych. Oprócz pomocy w uspokojeniu i skoncentrowaniu umysłu, Anapana pomaga ludziom lepiej zrozumieć siebie i daje im wgląd w działanie ich własnych umysłów. Ze względu na swoją prostotę technika jest łatwa do zrozumienia i praktyki.[3]
Środowisko współczesnego świata
Rozwój w dziedzinie nauki i techniki, transportu, komunikacji, rolnictwa i medycyny zrewolucjonizował życie człowieka na poziomie materialnym. Ale w rzeczywistości postęp ten jest tylko powierzchowny: współcześni mężczyźni i kobiety żyją w warunkach wielkiego stresu psychicznego i emocjonalnego, nawet w krajach rozwiniętych i zamożnych.
Problemy i konflikty wynikające z uprzedzeń rasowych, etnicznych, wyznaniowych i kastowych dotykają obywateli każdego kraju. Bieda, wojna, broń masowego rażenia, choroby, narkomania, zagrożenie terroryzmem, epidemie, dewastacja środowiska i ogólny upadek wartości moralnych — wszystko to kładzie się cieniem na przyszłości cywilizacji. Wystarczy rzucić okiem na pierwszą stronę gazety codziennej, aby przypomnieć sobie dotkliwe cierpienie i głęboką rozpacz, które dotykają mieszkańców naszej planety.
Czy istnieje wyjście z tych pozornie nierozwiązywalnych problemów? Odpowiedź jest jednoznaczna, tak. Na całym świecie wiatr zmian jest dziś widoczny. Ludzie na całym świecie pragną znaleźć metodę, która może przynieść pokój i harmonię; przywrócić wiarę w skuteczność zdrowych ludzkich cech; i stworzyć środowisko wolności i bezpieczeństwa od wszelkiego rodzaju wyzysku – społecznego, religijnego i ekonomicznego. Vipassana może być taką metodą.
Vipassana i zmiana społeczna
Technika Vipassany jest ścieżką prowadzącą do wolności od wszelkiego cierpienia; eliminuje pragnienia, niechęć i ignorancję, które są odpowiedzialne za wszystkie nasze nieszczęścia. Ci, którzy ją praktykują, stopniowo usuwają podstawowe przyczyny swojego cierpienia i stopniowo wyłaniają się z ciemności dawnych napięć, aby prowadzić szczęśliwe, zdrowe i produktywne życie. Przykładów świadczących o tym fakcie jest wiele.
मन ही दुर्जन, मन सुजन, मन बैरी, मन मीत।
मन सुधरे सब सुधरिहैं , कर मन परम पुनीत।।- Umysł może być nikczemny, umysł może być łagodny, Umysł może być wrogiem lub przyjacielem;
- Jeśli umysł jest przemieniony, wszystko jest przemienione, więc uczyń swój umysł naprawdę czystym. - SN GoenkaW więzieniach w Indiach przeprowadzono kilka eksperymentów . W 1975 roku pan SN Goenka przeprowadził historyczny kurs dla 120 więźniów w Centralnym Więzieniu w Jaipur, pierwszy taki eksperyment w indyjskiej historii karnej. Po tym kursie w 1976 r. Odbył się kurs dla wyższych funkcjonariuszy policji w Rządowej Akademii Policyjnej w Jaipur. W 1977 roku w Centralnym Więzieniu w Jaipur odbył się drugi kurs. Kursy te były przedmiotem kilku badań socjologicznych przeprowadzonych przez University of Radżastan. W 1990 roku w Centralnym Więzieniu w Jaipur zorganizowano kolejny kurs, w którym wzięło udział czterdziestu skazanych na dożywocie i dziesięciu funkcjonariuszy więziennych, z bardzo pozytywnymi wynikami.
W 1991 roku w Centralnym Więzieniu Sabarmati w Ahmedabadzie odbył się kurs dla więźniów skazanych na dożywocie, który był przedmiotem projektu badawczego Departamentu Edukacji, Gujarat Vidyapeeth.
Badania w Radżastanie i Gudżaracie wykazały wyraźne pozytywne zmiany w nastawieniu i zachowaniu uczestników oraz pokazały, że Vipassana jest pozytywnym środkiem reformującym, umożliwiającym przestępcom stanie się zdrowymi członkami społeczeństwa.
W 1995 roku zorganizowano masowy kurs dla 1000 więźniów w więzieniu Tihar, który przyniósł dalekosiężne skutki. Vipassana została przyjęta jako technika reformy więziennictwa w największych więzieniach Indii. Szczegółowy raport z badań naukowych przeprowadzonych w celu oceny wpływu medytacji Vipassana na zdrowie psychiczne więźniów dowodzi, że Vipassana jest w stanie zmienić przestępców w lepszych ludzi.
Kariera w służbie cywilnej nauczyciela medytacji SN Goenki, Sayagyi U Ba Khina , jest przykładem transformacyjnego wpływu Vipassany na administrację rządową. Sayagyi był szefem kilku departamentów rządowych. Udało mu się zaszczepić w podległych mu urzędnikach podwyższone poczucie obowiązku, dyscypliny i moralności, ucząc ich medytacji Vipassana. W rezultacie wydajność dramatycznie wzrosła, a korupcja została wyeliminowana. Podobnie w Departamencie Spraw Wewnętrznych rządu Radżastanu, po tym jak kilku kluczowych urzędników wzięło udział w kursach Vipassany, przyspieszono podejmowanie decyzji i rozstrzyganie spraw, a stosunki między pracownikami uległy poprawie. Aby uzyskać więcej informacji na temat Vipassany w rządzie, kliknij tutaj .
Instytut Badawczy Vipassana udokumentował inne przykłady pozytywnego wpływu Vipassany w takich dziedzinach, jak zdrowie, edukacja, narkomania, rząd, więzienia i zarządzanie biznesem. Aby przeczytać wszystkie raporty badawcze opublikowane przez VRI, kliknij tutaj .
Eksperymenty te podkreślają fakt, że zmiana społeczna musi zaczynać się od jednostki. Zmian społecznych nie można dokonać zwykłymi kazaniami; dyscypliny i cnotliwego postępowania nie można zaszczepić uczniom po prostu poprzez wykłady z podręczników. Przestępcy nie staną się dobrymi obywatelami ze strachu przed karą; nie można też zlikwidować niezgody kastowej i wyznaniowej za pomocą środków karnych. Historia pełna jest niepowodzeń takich prób.
Kluczem jest jednostka: musi być traktowana z miłością i współczuciem; musi być szkolony, aby się doskonalić — nie przez nawoływania do przestrzegania zasad moralnych, ale przez wpajanie mu autentycznego pragnienia zmiany. Trzeba go nauczyć poznawania samego siebie, inicjowania procesu, który może przynieść przemianę i doprowadzić do oczyszczenia umysłu. To jedyna zmiana, która będzie trwała.
Vipassana ma zdolność przekształcania ludzkiego umysłu i charakteru. Jest to okazja, która czeka na wszystkich, którzy szczerze pragną podjąć trud.[4]
अत्तदीपा विहरथ अत्तसरणा अनञ्ञसरणा।
धम्मदीपा विहरथ धम्मसरणा अनञ्ञसरणा।।
-Zrób z siebie wyspę, schronienie; nie ma innego schronienia.
-Uczyń prawdę swoją wyspą, uczyń prawdę swoim schronieniem; nie ma innego schronienia.
— Maha-Parinibbana Sutta, Dīgha Nikāya, 16.
Vipassana Research Institute (VRI),
organizacja non-profit, powstała w 1985 roku, której głównym celem jest prowadzenie badań naukowych nad źródłami i zastosowaniami Techniki Medytacji Vipassana.
VRI znajduje się obecnie w sąsiedztwie Międzynarodowej Akademii Vipassana (VIA) , znanej jako Dhamma Giri , znajdującej się w Igatpuri, małym miasteczku około 136 km od Mumbaju w stanie Maharasztra w Indiach.
Działalność Instytutu koncentruje się na następujących głównych obszarach:
- Eksploracja źródeł Vipassany w Tipitace
- Prowadzić kursy języka palijskiego
- Praktyczne badania nad zastosowaniem Vipassany w życiu codziennym i jej wpływem na społeczeństwo
- Publikowanie książek i innych inspirujących materiałów związanych z Vipassaną [5]
ग्लोबल विपश्यना पॅगोडा
Globalna Pagoda Vipassana to kopułowa sala medytacyjna , która może pomieścić około 8000 medytujących Vipassana (największa taka sala medytacyjna na świecie) w pobliżu Gorai , na północny zachód od Bombaju , w stanie Maharasztra w Indiach. Pagoda została zainaugurowana przez Pratibha Patila , ówczesnego prezydenta Indii, 8 lutego 2009 r. Została zbudowana na podarowanej ziemi na półwyspie między potokiem Gorai a Morzem Arabskim . Pagoda ma służyć jako pomnik pokoju i harmonii. Globalna Pagoda Vipassana została zbudowana z wdzięczności dla Sayagyi U Ba Khina(1899 - 1971), nauczyciel Vipassany i pierwszy Główny Księgowy Niepodległej Birmy, który odegrał kluczową rolę w powrocie Vipassany do Indii, kraju jej pochodzenia.
Zbudowana w całości dzięki dobrowolnym darowiznom.
Celem Globalnej Pagody Vipassany jest: 1) Dzielenie się informacjami o Vipassanie
2) rozpowszechniać informacje o Buddzie Gotamie i jego naukach.
Vipassanā jest praktyczną kwintesencją uniwersalnych, niesekciarskich nauk Buddy. [4]
Jego tradycyjny birmański wzór jest wyrazem wdzięczności dla kraju Myanmar za zachowanie praktyki Vipassany . Kształt pagody jest kopią Pagody Shwedagon (Złotej Pagody) w Rangunie w Birmie. Został zbudowany z połączenia starożytnej indyjskiej i nowoczesnej technologii, aby mógł przetrwać tysiąc lat.
Opis
ग्लोबल विपश्यना पॅगोडा
W centrum Globalnej Pagody Vipassanaznajduje się największa na świecie kamienna kopuła zbudowana bez filarów podtrzymujących. Wysokość kopuły wynosi około 29 metrów, a wysokość budynku 99,06 metra, czyli dwa razy więcej niż poprzednio największy pomnik z wydrążonego kamienia na świecie, Gol Gumbaz Dome w Bijapur w Indiach. Średnica zewnętrzna największego odcinka kopuły wynosi 97,46 m, a krótszych odcinków 94,82 m. Średnica wewnętrzna wynosi 85,15 m. Wnętrze pagody jest puste i służy jako bardzo duża sala medytacyjna o powierzchni ponad 6000 m 2 (65 000 stóp 2). Ogromna wewnętrzna kopuła pomieści ponad 8000 osób.
Brama Mjanmy
- Myanmar Gate to masywny łuk wejściowy do kompleksu Global Vipassana Pagoda, od strony budowanej drogi MMRDA.
- Od dachu łuku do szczytu wzniesie się siedem poziomów.
- Dwa boczne wejścia będą również pełnić funkcję wejść towarzyszących.
- Odbywa się to w skomplikowanych birmańskich wzorach.
Statua Buddy
- Posąg Buddy jest wyrzeźbiony z pojedynczej skały marmuru i waży prawie 80 MT, ma 21,5 stopy wysokości.
- Budda jest wyrzeźbiony w pozycji siedzącej, medytacyjnej.
- Posąg jest pomalowany na białym marmurze, co nadaje posągowi bardziej realistyczny wygląd.
- Siedzisko, na którym siedzi Budda, ma 3 stopy wysokości i przylega do reszty posągu.
- Pokazane są również cztery sceny z życia Buddy, jako mini-dioramy wyrzeźbione w przedniej części siedziska. Te cztery to, od lewej do prawej: Narodziny Buddy, Oświecenie Buddy, Wprawienie Koła Dhammy w ruch, Odejście Buddy
- Wykwintne projekty zostały wykonane ze skomplikowanymi dziełami sztuki, tworząc tron Buddy za prawdziwym posągiem.
- Nad pomnikiem zawisł parasol RCC. Dzwony podobne do tych, które wiszą na parasolu nad Pagodą Główną, również tutaj zostały przymocowane.
Dzwonnica
- Dzwonnica to otwarta konstrukcja zaprojektowana w tradycyjnej architekturze birmańskiej z masywnym dzwonem.
- Dzwon podarowany przez ludność Myanmaru został tam odlany i sprowadzony do Indii.
- Ma około 14 ton wagi i 8 stóp wysokości.
- Kolumny RCC podtrzymujące pręt i dzwon zostały ozdobione czterema rzeźbami podobnymi do „dew” otaczającymi dzwon, każda o wysokości około 14 stóp.
- Cała wieża została wykonana w skomplikowanych projektach odzwierciedlających kulturę birmańską.
Wieża Gongu
- Wieża Gong jest lustrzanym odbiciem Dzwonnicy.
- Zamiast dzwonu, ta wieża będzie miała ogromny okrągły gong.
Brak opłaty za wstęp
Należy pamiętać, że nie ma opłaty za wstęp ani opłaty za zwiedzanie Globalnej Pagody Vipassana. Przewodnicy w Globalnej Pagodzie Vipassana nie pobierają żadnych opłat .Wewnątrz kopuły
Należy pamiętać, że tylko starzy medytujący Vipassana mogą wejść do kopuły i medytować. Wszyscy inni odwiedzający mogą oglądać wewnętrzną kopułę z galerii dla zwiedzających. [7]Audio przewodnik po globalnej pagodzie Vipassana
Vipassana w Polsce
Ośrodek Dhamma Pallava
położony jest na terenie Dziadowic, w gminie Malanów (powiat turecki, województwo wielkopolskie), 25 km od autostrady A2. Zbudowany został na działce o powierzchni 6,8 ha. Otaczają go wspaniałe lasy, tworzące otulinę zieleni i spokoju.
Od wybranych orientacyjnie miast dzielą go następujące odległości: Łódź – 95 km, Poznań – 120 km, Wrocław – 160 km, Warszawa – 220 km, Katowice – 250 km, Kraków – 340 km, Gdańsk – 305 km, Szczecin – 380 km, Berlin – 390 km, Białystok – 405 km, Rzeszów – 430 km.
Dhamma Pallava może przyjąć 110 osób medytujących i około 20 pomocników. Wszyscy zakwaterowani są
w jednoosobowych pokojach z łazienką. W ośrodku znajduje się także dom nauczycieli, budynek kuchenny z jadalniami oraz kompleks biurowy, zawierający również pomieszczenia gospodarcze. Najważniejszym miejscem jest sala medytacyjna, z którą sąsiadują sale wykładowe. W przyszłości planowane jest ukończenie kompleksu 66 cel przeznaczonych do medytacji indywidualnej.Ośrodek czerpie wysokiej klasy wodę z własnej studni głębinowej. Posiada również ekologiczny system przepompowywania i oczyszczania ścieków. Medytujący korzystają z rozległych terenów spacerowych. Obszar ośrodka stopniowo wypełnia się uprawami zieleni: kwiatami, krzewami, drzewami, między którymi wytyczane i pielęgnowane są ścieżki spacerowe. [8]
(..) ślepa wiara wyznawców różnych zorganizowanych religii może przerodzić się w fanatyczny fundamentalizm. Prowadzi to do kontrowersji, sprzeczności, brutalnych konfrontacji, a nawet wojen i rozlewu krwi, co skutkuje ogromną nędzą w społeczeństwie, niszcząc jego spokój i harmonię. A wszystko to odbywa się w imię religii. Cóż za wielkie nieszczęście dla tego ludzkiego świata. S. N. Goenka
Dhamma.org posiada dwie aplikacje mobilne dla dorosłych i dzieci
dla dorosłych:
Anapana for Young People
Wszystkie cytaty pochodzą ze oficjalnych stron Dhamma.org
Poniżej: SN.
- Rozpowszechnianie Dhammy
- Vipassana Newsletter kwiecień 2023