Związek Buddystów Zen Bodhidharma/ The Zen Buddhist Union Bodhidharma
Bodhidharma
Związek Buddystów Zen
Wyznanie jest odłamem zen, nawiązującym do tradycji buddyzmu japońskiego. Jest najstarszym z istniejących związków buddystów zen w naszym kraju.
Tworzymy wspólnotę ludzi praktykujących zen w stylu łączącym aspekty tradycyjnych buddyjskich szkół Sōtō i Rinzai pod kierunkiem Rosi Sunyi Kjolhede. Kontynuujemy tradycję buddyzmu zen w linii nauczania rosiego Kapleau , aby przebudzić się do Prawdziwej Natury wszelkich zjawisk, która jest pełna i całkowita sama w sobie. Jesteśmy tak zorganizowani, aby stwarzać jak najlepsze warunki do pogłębiania Dharmy i praktykowania medytacji zen
Rosi Philip Kapleau był ojcem-założycielem amerykańskiego zen i poświęcił swoje życie przeszczepianiu buddyzmu zen na amerykańską ziemię, wypełniając lukę między teorią a praktyką i czyniąc buddyzm zen dostępnym dla wszystkich. Był nauczycielem tradycji Sanbo Kyodan, będącej mieszanką japońskich szkół Sōtō i Rinzai, a także był zdecydowanym orędownikiem buddyjskiego wegetarianizmu .
Philip Kapleau był założycielem Rochester Zen Center, które stało się głównym miejscem medytacji i edukacji Zen w Stanach Zjednoczonych i jednym z najważniejszych na świecie. Napisał kilka książek o zen, w tym „Trzy filary zen”, "Zen: świt na zachodzie", "Ochraniać wszelkie życie: buddyjski podręcznik do wegetarianizmu" które uważane są za klasykę literatury zen i zostały przetłumaczone na wiele języków, w tym i na Polski.
Rosi: Przede wszystkim, na poziomie duchowym, ludzie czerpiący siłę z medytacji i z innych źródeł mogą przeciwdziałać negatywnym siłom przesycającym świadomość ludzi na całym świecie, stanowić dla nich przeciwwagę. W szczególności, w sytuacji tak przytłaczającej przemocy i wojny, jak ta w Zatoce Perskiej, negatywne wibracje powstające wskutek tego rodzaju konfliktów wywierają negatywny wpływ na nas wszystkich, budząc lęk, niepokój, gniew, depresję i inne niezdrowe emocje. Jest oczywiste, że na poziomie fizycznym i społecznym musimy działać wspólnie, by ratować nasza zagrożoną planetę.[1]
Niektóre buddyjskie organizacje w Japonii kwestionują uprawnienia Kapleau do udzielania przekazów Dharmy. Podkreślają, że Kapleau nie ukończył formalnego treningu i w efekcie nie otrzymał końcowego certyfikatu nauczycielskiego od swojego nauczyciela. Sam Kapleau jako przyczynę swojego rozstania z Yasutanim wskazywał sprzeciw nauczyciela wobec jego propozycji „uzachodnienia” zen, m.in. śpiewania Sutry serca w języku angielskim, a nie po japońsku[
Rosi Sunyi Kjolhede rozpoczęła praktykę zen w 1970 roku. Przekaz Dharmy i święcenia kapłańskie otrzymała od Rosiego Philipa Kapleau. Od 1995 roku sprawuje opiekę duchową nad naszą Sanghą. Po wielu latach życia i praktyki w Rochester, w 2003 roku wraz z mężem Lawsonem Sachterem (także nauczycielem zen) przeniosła się pod Asheville w górach Północnej Karoliny. Tam stworzyli własny ośrodek stanowiący główną siedzibę sanghi Windhorse Zen Community.
Nauczanie i praktyka w Windhorse łączą mocne strony szkół Zen Rinzai i Soto , używając oddechu, otwartej świadomości i badania koanów Zarówno Lawson, jak i Sunya praktykują zen od wielu dziesięcioleci i prowadzili sesshin (intensywne ciche medytacje zen) oraz warsztaty w Stanach Zjednoczonych, Meksyku i za granicą.
Sunya-roshi, wraz z innymi zajęciami dydaktycznymi, regularnie podróżuje od ponad dwudziestu lat do Polski, gdzie pełni funkcję kierownika duchowego Centrum Zen Bodhidharmy, polskiej społeczności Zen założonej przez Roshi Kapleau w 1975 roku.
Społeczność Windhorse Zen jest aktywna w mediach społecznościowych, udostępniając informacje związane z naszymi programami, w tym wydarzeniami specjalnymi i ogłoszeniami ogólnymi. Publikujemy również posiedzenia i wykłady dharmy na Zoomie i Facebooku na żywo. Możesz dołączyć do nas na Facebooku (z którego korzystamy z poważnymi obawami, szukając bardziej odpowiedzialnego społecznie forum), a także możesz nas śledzić na Instagramie i Twitterze.
Społeczność Windhorse Zen tworzy podcasty: teishos – przemówień Dharmy prowadzonych przez Roshiego Sunya lub Roshiego Lawsona podczas sesshin i cotygodniowych niedzielnych porannych programów. Planujemy regularne udostępnianie nowych nagrań w 2021 roku.
Podcasty Windhorse Zen są dostępne bezpośrednio na naszej stronie na Libsyn.com . Znajdziesz tam również link umożliwiający bezpośrednią subskrypcję kanału RSS. Alternatywnie możesz je znaleźć na Spotify , Apple Podcasts i większości innych głównych platform dystrybucji podcastów.
Związkiem Bodhidharma
kieruje Zarząd, wybierany corocznie na Walnym Zgromadzeniu. Centralnym miejscem praktyki jest Główny Ośrodek Zen w Warszawie. Utrzymuje stały kontakt z macierzystym ośrodkiem w Rochester (USA). Ośrodek prowadzi m in. warsztaty zen, jest to kilkugodzinne wprowadzenie do praktyki zen, na które składają się: wykład, pytania i odpowiedzi, instrukcje dotyczące medytacji zen, próba wspólnej medytacji oraz podstawowe informacje o Sandze.
W 2021 roku Związek „Bodhidharma” liczył 85 osób ( w tym 8 nauczycieli ). Posiadał 2 miejsca kultu: Ogólnopolski Ośrodek Zen w Warszawie/Falenicy oraz Oddział Dolnośląski we Wrocławiu
Przyjęcie do Związek Buddystów Zen „Bodhidharma” wymaga spełnienia następujących warunków: pełnoletność lub pisemna zgoda rodziców, udział w warsztacie zen, akceptacja postanowień statutu Związku, wypełnienie kwestionariusza członkowskiego i opłata składek za trzy pierwsze miesiące oraz akceptacja kandydata przez Zarząd. Członkostwo w sensie religijnym – wejście na buddyjską ścieżkę – stanowi Ceremonia Przyjęcia Buddyjskich Wskazań „Jukai”, udzielana przez mistrzynię (nauczycielkę) Zen Rosi Sunyi Kjolhede
Zen to jeden z odłamów buddyzmu, w którym nacisk kładzie się przede wszystkim na medytację. Formalna praktyka (zazen) odbywa się przede wszystkim w siedzącej, wyprostowanej pozycji, w której wykorzystuje się między innymi pracę z oddechem lub z koanem, a także podczas chodzenia (kinhin) i śpiewów. Praktykę można też kontynuować w sposób nieformalny, podczas wykonywania codziennych czynności.
Rodzaje praktyki zen praktykowane w naszej linii nauczania:
- liczenie oddechu
- doświadczanie oddechu
- praca z koanami
- otwarta uważność (shikantaza)Organizowane formy praktyki:
- zazen (medytacja siedząca)
- kinhin (medytacja chodzona)
- śpiewy
- samu (okres pracy podczas odosobnień)
- ceremonie
- słuchanie teisia (mowy nauczyciela)
- dokusan (indywidualna rozmowa z nauczycielem)
- daisan (indywidualna rozmowa ze starszym uczniem - "monitorem")
- formalne posiłkiGrupowe formy praktyki:
- blok zazen (2 - 3 rundy zazen na przemian z kinhin, w tym 1 runda zazen trwa od 25 - 35 minut) + ewentualnie śpiewy (20 minut)
- blok zazen z teisio (słuchanie mowy nauczyciela)
- całodniowe zazen (2 bloki zazen z posiłkiem, samu) lub całodobowe zazenkai (3 bloki zazen z posiłkiem + nocne siedzenie jadza)
- 2 - 4 dniowe zazen grupowe (dziennie 4 bloki zazen z posiłkami, samu, gimnastyka, dokusan i daisan)
- sesin z nauczycielem trwające od 3 do 7 dni (dziennie 4 bloki zazen z posiłkami, samu, gimnastyką, dokusan)Zen na co dzień
W miarę możliwości angażujemy się także w takie działania, które chronią życie we wszystkich jej przejawach.
Wspieranie wegetarianizmu
W naszych ośrodkach prowadzona jest kuchnia wegetariańska. Podczas naszych odosobnień zen (zazen grupowych oraz sesin) podawane są właśnie takie posiłki, proste w przygotowaniu, smaczne i zdrowe.
Prowadzenie organicznego ogrodu
Na ternie Ośrodka Ogólnopolskiego znajduje się duży ogród z leśnymi drzewami oraz pięknymi kwiatami. Warzywa i zioła uprawiamy bez stosowania środków chemicznych. Jest to wspaniałe miejsce na odpoczynek, wspólne spędzanie czasu oraz medytację. Można włączyć się do prac ogrodniczych.
Związek Buddystów Zen Bodhidharma jest członkiem Polskiej Unii Buddyjskiej
Rosi Sunya Kjolhede „Praktyka zen we współczesnych czasach kryzysu” (2022):
Jakiż to przełomowy czas, w którym się znaleźliśmy! Nasza praktyka dharmy jest dziś ważniejsza niż kiedykolwiek. I bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy wsparcia innych, aby ją podtrzymywać.
Nikomu nie trzeba tego tłumaczyć – rozgrywa się to na naszych oczach, w codziennym życiu i w nagłówkach wiadomości: katastrofa klimatyczna, wstrząsy społeczne i polityczne, wojny, głód, pożary i susze. Bombardowana zewsząd takimi wiadomościami, wsłuchiwałam się w to morze cierpienia, świadomie otwierając się na nie w codziennej praktyce i rozmyślając nad jego korzeniami w naszych własnych umysłach i sercach, i nad tym jak ma się ono do naszej praktyki i codziennego, przyziemnego życia
"Nadzieja z całą pewnością nie jest tym samym, co optymizm. To nie przekonanie, że coś się dobrze ułoży, lecz raczej pewność, że coś ma sens, niezależnie od tego, jak się potoczy. To właśnie ta nadzieja, ponad wszystko, daje nam siłę do życia i do tego by wciąż próbować na nowo, nawet jeśli czyjeś położenie wydaje się tak beznadziejne jak nasze, tu i teraz. W obliczu tego absurdu życie staje się zbyt cenne, byśmy mogli pozwolić sobie na to by je roztrwonić przez egzystencję bezradną, pustą, bez znaczenia, bez miłości, i wreszcie, bez nadziei. "
Prawdziwa nadzieja jest zakorzeniona w głębokiej wierze. Wiara ta nie opiera się na żadnej doktrynie czy systemie przekonań, lecz na bezpośrednim, osobistym doświadczeniu fundamentalnej pełni, współzależności i wytrzymałości, które czekają na to byśmy je rozpoznali i urzeczywistnili we własnym życiu. „Nie pozwólcie zwieść się pozorom” - pisał Reiner Maria Rilke - „w głębi, wszystko jest Prawem.
Sangha prowadzi swój kanał na YouTube
Przygotowując tą wizytówkę korzystałem z oficjalnych źródeł w postaci stron internetowych Związku Buddystów Zen Bodhidharma i zaprzyjaźnionych organizacji oraz Wikipedii
Data powstania na terenie Polski: 1975 Nr w rejestrze kościołów i innych związków wyznaniowych: 9 |
Poniżej:
-
Lista organizacji buddyjskich Mahajany oraz związków wyznaniowych tworzących Polską Unię Buddyjską z liczbą członków ( wg danych Gus zawartych w publikacji “Wyznania religijne w Polsce w latach 2019-2021”)
-
Sutra Serca pradznia-paramita-sutra - Wersja dłuższa pobrana z https://mahajana.net ;( przekład Lamy Rinczena i Agnieszki Zych z Benchen Karma Kamtzang)