Ligmincha Polska/ The LIGMINCHA POLAND
Ligmincha Polska
Działalność Ligmincha Polska polega na organizowaniu spotkań z nauczycielami tradycji Bon.
Głównym ośrodkiem Związku Garuda jest Cziamma Ling w Wildze (pow. garwoliński). Ośrodki lokalne mieszczą się w Warszawie, Poznaniu, Sopocie, Białymstoku, Wrocławiu, Katowicach, Krakowie, Łodzi i w Wadowicach. Związek angażuje się w działania kulturalne i edukacyjne (festiwale kultury tybetańskiej, wykłady), które mają na celu zachowanie tradycji Bon i kultury Tybetu.[1]
Przesłanie Jego Świątobliwości XIV Dalajlamy:
„Bon jest uważany za najstarszą duchową tradycję Tybetu i jako oryginalne źródło tybetańskiej kultury odegrał znaczącą rolę w kształtowaniu wyjątkowej tożsamości Tybetu. W rezultacie często podkreślałem potrzebę zachowania tej tradycji”.
Ligmincha International to ogólnoświatowa sieć ośrodków i Sang założona przez Gesze Tenzina Wangyala Rinpocze. Siedzibą Ligmincha International jest Serenity Ridge, całoroczne centrum odosobnień w hrabstwie Nelson w stanie Wirginia w USA.
Nasza organizacja jest organizacją non-profit, została założona w 1992 roku (...) w celu zachowania starożytnych nauk, przekazów i praktyk buddyzmu bon w Tybecie. Jako rdzenna religia Tybetu i jedna z najstarszych, nieprzerwanych tradycji duchowych na świecie, tradycja Bon ma bogate i unikalne dziedzictwo. Aby osiągnąć ten cel, Ligmincha International pragnie przybliżyć te tradycje do świata zachodniego w autentyczny sposób, aby pozostały pomocne, gdy zostaną włączone do współczesnej kultury zachodniej.[2]Gesze Tenzin Wangyal Rinpocze(..) W wieku 10 lat Tenzin Rinpocze został wyświęcony na mnicha w klasztorze Menri niedaleko Dolanji w Indiach. Został rozpoznany przez swojego nauczyciela Lopona Sangye Tenzina jako reinkarnacja słynnego mistrza medytacji, nauczyciela, naukowca i uzdrowiciela Khyung Tul Rinpocze, który zmarł w połowie XX wieku.
(..)Tenzin Wangyal Rinpocze praktykuje dzogczen od 13 roku życia, najpierw pod kierunkiem Lopona Sangye Tenzina, a następnie Lopona Tenzina Namdaka Rinpocze, który wychował go jak syna od wczesnych lat młodzieńczych do wczesnej dorosłości.
Tenzin Wangyal Rinpocze jest jednym z nielicznych lamów tradycji Bon Tybetu, którzy stale nauczają na Zachodzie. Był jednym z pierwszych, którzy udostępnili tu nauki Bon, które sam praktykuje od 13 roku życia.
Tenzin Wangyal Rinpocze regularnie naucza w Stanach Zjednoczonych, Europie i Meksyku i jest znany ze swojej zdolności przekazywania tradycyjnych nauk zachodnim odbiorcom w jasny, nowoczesny i humorystyczny sposób.[3]
Napisał ok 10 książek w języku polskim ukazały się następujące: Uzdrawianie dźwiękiem w tradycji tybetańskiej, Tybetańska joga snu i śnienia, Leczenie formą, energią i światłem, Cuda naturalnego umysłu, Przebudzanie świętego ciała, Tybetańska joga ciała, mowy i umysłu."Współczucie i mądrość są jak dwa skrzydła ptaka – oba są potrzebne do latania. Praktyka duchowa kultywuje i wzmacnia te cechy. Praktyka prowadzi nas do rozpoznania naszej własnej wrodzonej świadomości i obecności oraz przeciwdziała siłom utrudniającym to rozpoznanie. Nie oznacza to, że nie będziemy musieli stawić czoła wyzwaniom ani że nie będziemy cierpieć. Oznacza to, że możemy nauczyć się świadczyć o naszych doświadczeniach ze spokojem i otwartym sercem, stając się coraz bardziej obecnymi dla siebie i dla siebie nawzajem. Bon ma praktyki i nauki dla ciała, mowy i umysłu – dla całej osoby."
Święte teksty Bon obejmują setki tomów. Wśród nich jest więcej praktyk, nauk i rytuałów, niż ktokolwiek może się nauczyć w ciągu jednego życia. Te nauki obejmują każdy aspekt życia. Niektóre z najczęściej nauczanych w Ligmincha obejmują:
DZIEWIĘĆ ODDECHÓW OCZYSZCZENIA
Ciało ma kanały energetyczne, znane jako tsa lub nadi. W kanałach są wiatry lub siły, znane jako płuca lub prana. Dziewięć Oddechów Oczyszczania to prosta, ale potężna praktyka oczyszczająca nasze relacje z przywiązaniami, niechęcią i ignorancją poprzez regulację naszego oddechu i uświadamianie ruchu wiatrów w kanałach.
PIĘĆ SYLAB WOJOWNIKÓW
Głos może być narzędziem uzdrawiania i transformacji. Śpiewając lub intonując święte sylaby i mantry, oczyszczamy i przywracamy harmonię w naszych wymiarach fizycznych, emocjonalnych, psychologicznych i duchowych. Prowadzony przez umysł i niesiony przez oddech subtelnymi kanałami, moc dźwięku otwiera potencjał uzdrawiania chorób i rozpuszczania zakłóceń energetycznych.
W tej praktyce używamy pięciu świętych sylab z języka tybetańskiego, aby obudzić naszą kreatywność, współczucie, odwagę i mądrość. To pomaga nam znaleźć najpełniejszy możliwy wyraz naszego człowieczeństwa.
TRZY MANTRY SERCA
Trzy mantry serca należą do podstawowych praktyk tradycji Bon i są kamieniem węgielnym Ngondro. Mantry to święte dźwięki. Chociaż mają znaczenie, najważniejsza jest ich wibracja lub rezonans. Każda z trzech mantr serca pomaga nam połączyć się i manifestować różne cechy Buddów i naszą własną wrodzoną naturę. Łączą nas także z linią Bon i milionami praktykujących, którzy śpiewali je przez wiele stuleci.
Kiedy mantry stają się znajome i odnajdujemy swój głos, pomagają nam uwolnić subtelne zaciemnienia ciała, mowy i umysłu. Możemy zacząć odczuwać komfort i bezpieczeństwo wypoczynku w ich bezruchu, wewnętrznej ciszy i cieple.
OCZYSZCZANIE MANTRĄ
ཨ་དཀར་ཨ་རྨད་དུ་ཏྲི་སུ་ནག་པོ་ཞི་ཞི་མལ་མལ་སྭཧཱ།
A KAR A ME TU TRI SU NAK PO SZI SZI MAL MAL
A KAR A ME TU TRI SU NAK PO SZI SZI MAL MAL SO HAWyjaśnienie znaczenia mantry
A KAR – reprezentuje czystą naturę umysłu
A ME – reprezentuje czystość świetlistego umysłu mądrości
TU TRI SU – nasiona trzech niższych światów – niechęć, przywiązanie i ignorancja
NAK PO – reprezentuje przeszkody i splamienia pochodzące ze śladów karmicznych
SZI SZI – uspokojenie cierpienia cyklicznej egzystencji
MAL MAL – posiadanie umysłu błogości
SO HA – niszczy wszystkie negatywności wynikłe z błędnych poglądów
POSŁUCHAJ SA LE Ö MANTRY
TSA LUNG (ĆWICZENIA KANAŁU I WIATRU)
Ciało ma różne centra energetyczne, znane jako khorlos lub czakry, oraz wiele kanałów, które przenoszą subtelne energie w całym ciele. W tej praktyce wykorzystujemy pięć ruchów wykonywanych podczas wstrzymywania oddechu. Ruchy te oczyszczają pięć centrów energii, jak również kanał centralny. Ruchów można łatwo nauczyć się od wykwalifikowanego nauczyciela, a korzyści z nich płynące są szybko odczuwalne. Są odpowiednie dla wszystkich poziomów doświadczenia lub sprawności fizycznej. Praktykujemy je na wielu naszych odosobnieniach na całym świecie i uczymy ich online.
TRUL KHOR (JOGA TYBETAŃSKA)རྩ་རླུང་འཁྲུལ་འཁོར་
Trul khor, czyli „magiczny ruch”, to charakterystyczna tybetańska praktyka jogi obejmująca oddech, świadomość i ruch fizyczny. W przeciwieństwie do indyjskich stylów jogi, w których utrzymuje się pozę podczas przepływu oddechu, praktykujący trul khor wstrzymuje oddech podczas poruszania ciałem. Harmonizując oddech życiowy i kierując jego przepływem zarówno przez wymiar fizyczny, jak i energetyczny, Trul khor może usunąć długo trzymane blokady w ciele, energii i umyśle praktykującego. To oczyszczenie wspiera spontaniczne powstawanie świadomości podczas formalnej medytacji iw życiu codziennym. Aby zobaczyć demonstrację ruchów, obejrzyj ten film.
TUMMO (BŁOGOŚĆ WEWNĘTRZNEGO ŻARU)
Tummo, czyli Ognista Kula Pierwotnej Mądrości, to praktyka, która pielęgnuje wewnętrzną błogość, jednocześnie wypalając subtelne zaciemnienia, aby pozostać w naszym naturalnym stanie umysłu. Tummo odnosi się do naszego wewnętrznego ognia, wewnętrznego ciepła i mądrości.
Tych praktyk nie można nauczyć w książce ani za pomocą filmów. Wymagają dogłębnego zrozumienia subtelnych kanałów w ciele i ruchu prany, czyli energii, poprzez te kanały, oraz wsparcia nauczyciela dobrze przeszkolonego w praktyce. Aby wyjaśnić tę wiedzę i wzmocnić usuwanie przeszkód i zaciemnień, uczniowie uczą się i angażują w praktyki dziewięciu oczyszczających oddechów oraz jogi fizycznej tsa lung i trul khor.
LIGMINCHA posiada kanał na YouTube
większość informacji i ilustracji pochodzi z oficjalnych serwisów oraz Wikipedii.
O Bön i Buddyzmie można tutaj przeczytać
Data powstania na terenie Polski: 1995 Nr w rejestrze kościołów i innych związków wyznaniowych: 100 Data wpisu: 20.11.1995 |
Poniżej: