Związek Buddyjski Dzogczien Kunzang Cziuling / The Dzogchen Kunzang Buddhist Union Cziuling in the Republic of Poland
Dzogczien Kunzang Cziuling w RP
Dzogczien Kunzang Cziuling powstał jako wynik nauczania mistrza Dzogczen Patrula Rinpocze (należy do tybetańskiej tradycji Njingma ), który odwiedzał i nauczał w Polsce od roku 2003. W 2021 r. Związek liczył dwie osoby duchowne i 20 członków [1]
W Polsce nie ma widocznej działalności.
Patrul Rinpocze (..) najsławniejszy buddyjski nauczyciel linii Ningmapa XIX stulecia, (..) Całe swoje życie spędził jako skromny, często nierozpoznawany wędrowny mnich, z dala od przepychu klasztorów. Znalazło to odzwierciedlenie w jego licznych pismach, które dzięki prostocie i przystępności stylu, zostały szeroko rozpowszechnione.
Jego najbardziej znane dzieło nosi tybetański tytuł Kun Bzan bla ma'i zal lun, w języku angielskim zostało wydane jako The Words of My Perfect Teacher (m.in. wyd. Shambhala, 1998), natomiast po polsku jako Słowa Mistrza Samantabhadry (wyd. Mandala, 1996).
W języku polskim zostały wydane również inne książki Patrula Rinpocze: Demony umysłu albo jak postępować z przeszkodami (wyd. Amdo, 2002), Skarb Serca Buddów (wyd. Rogaty Budda, 2013).[2]
Istota jego nauk
Wykorzystaj czas swojego życia. Rozwijaj swoje wewnętrzne szczęście.
Rozpoznaj nietrwałość wszelkiej zewnętrznej przyjemności.
Żyj jak jogin .
Wykonuj swoje praktyki duchowe.
Pracuj jako Bodhisattwa za szczęśliwy świat.
Zostań Amitabhą Budda miłości i światła.
Zamień swój świat w raj Sukhavati poprzez rozwijanie w sobie energii oświecenia
Szukaj mistrza duchowego, kto zna cel oświecenia .
Zmień swój świat w miejsce łaski, rozumiejąc wszystkie zjawiska jako ćwiczenia duchowe.
Poświęć swoje działania dla dobra wszystkich istot.
Wyślij wszystkim istotom światło. Żyjcie dla szczęścia wszystkich istot. Otrzymujesz więc energię światła. [3]
Patrul Rinpocze, który odwiedził Polskę uważany jest za reinkarnację Patrul Rinpocze z XIX wieku.
Patrul Rinpocze jest buddyjskim mistrzem Dzogczien oraz jednym z głównych spadkobierców Linii Longczien Ningtik należącej do tybetańskiej tradycji Ningmapa. Rinpocze swoją aktywność w naszym kraju rozpoczął wykładem w roku 2003. Zapoczątkował on cykl Jego corocznych wizyt, połączonych z wykładami w dużych miastach np: Poznaniu, Warszawie, Lublinie, oraz otwartym dla wszystkich chętnych „Kursem Ogólnobuddyjskim”.
Grupa uczniów Patrula Rinpocze skupia się obecnie wokół dwóch ośrodków „Dzogczien Samten Deden Ling” – w Słupcy pod Poznaniem, www.patrulrinpoche.pl oraz „Dzogczien Kunzang Cziuling” – obejmującego swoją działalnością teren całej Polski. [4] www.patrulrinpoche.pl - nie jest adresem aktywnym
Główny ośrodek Rinpocze („Dharma City”) wokół którego skupia się większość jego aktywności znajduje się w Belgii, niedaleko miasteczka Florennes.[5]
Dharma City zostało założone w 2007 roku pod auspicjami Dzogczena Ranyaka Patrula Rinpocze. Każdego roku w Dharma City odbywa się wiele wydarzeń, takich jak kursy języka tybetańskiego, wydarzenia kulturalne, sesje medytacyjne i otwarte dla wszystkich odosobnienia. W okresie letnim zmotywowani studenci uczęszczają na intensywne kursy filozofii buddyjskiej organizowane przez Instytut Zangdok Palri. Kursy te są wzorowane na tybetańskim kolegium klasztornym o nazwie „Shedra”. Dharma City organizuje również krótkie kursy medytacji i odosobnienia, a także dłuższe tradycyjne praktyki rytualne buddyzmu tybetańskiego zwane „Drupczen”. Odwiedzający mogą odwiedzić Tea House [6]
Dharma City to centrum filozofii, medytacji i odosobnień, które przyciąga ludzi z całego świata. Odwiedzający mogą podziwiać tybetańską świątynię buddyjską, herbaciarnię i odwiedzić sklep Dharma. [7]
Tea House rozwinęła się w restaurację wegetariańską. [8]
Wizja
Dla czujących istot, biednych i pozbawionych środków do życia,
Niech stanę się skarbem zawsze obfitym, I leżeć przed nimi blisko w ich zasięgu,
Zróżnicowane źródło wszystkiego, czego mogą potrzebować.
Cechą wyróżniającą działalność Patrula Rinpocze jest z
równoważony rozwój na różnych poziomach. Opiera się na wielkiej wizji działania, które generuje zysk, z którego korzystają inni.
Rinpocze wpadł na pomysł stworzenia „Miasta Dharmy” z ogólnodostępną herbaciarnią i pokojem do wynajęcia . Później Dzogczen Gelek Palbar Ling zaczął organizować kilka imprez kulturalnych, sklep ekologiczny i wiele więcej. Działania te wspierają ośrodek buddyjski. Na początku pomagało uczniom mieć lepsze
książki i materace do spania – wielu to doceniało. Później wspierała budowę świątyni, publikacje, szersze i jeszcze poważniejsze projekty. Dziś pozwala organizacji rozwijać się posiadając własne zasoby, mając na celu uczynienie nauk Dharmy dostępnymi dla każdego, niezależnie od sytuacji materialnej. Ta trwałość stwarza wyjątkowe możliwości.
Dzięki wizji Rinpocze Dharma City jest organizacją w większości niezależną finansowo. Wszystkie pieniądze przeznaczane są na rozwój Dharmy Buddy w różnych formach publikacji i tłumaczeń, wspieranie rozwoju intelektualnego i duchowego uczniów, a także zachowanie kultury tybetańskiej, wspieranie działalności charytatywnej na rzecz społeczności tybetańskiej itp. Angażuje to wielu ludzi i zmienia życie wielu osób.[9]
ZACHOWANIE DHARMY , NAUKI, KULTURA I WARTOŚCI
Niektóre z nauk buddyjskich przetrwały jako therawada Sri Lanki lub w innych krajach, takich jak Chiny, Mongolia i Japonia, ale to Tybet stał się prawdziwym domem dla buddyzmu wadżrajany, który praktykujemy dzisiaj i tutaj w tej tradycji. To właśnie w Krainie Śniegu drugi Budda, Padmasambhawa, objawił większość swoich nauk, gdzie nauki były tłumaczone, rozpowszechniane i przechowywane z wielką starannością. Jednak w tych zdegenerowanych czasach, w których żyjemy, nawet twierdza Tybetu nie jest już nie do zdobycia.
Aby zachować nauki, potrzebuje działania. Patrul Rinpocze wkłada wiele wysiłku w zachowanie Dharmy Buddy. Jego głównym zajęciem jest pisanie, tłumaczenie i publikowanie Dharmy.
Aby tak się stało, Rinpocze założył wydawnictwo Skarbiec Mądrościi zorganizował Grupę Tłumaczeń Sambhota . Wiele cennych tekstów jest przechowywanych, tłumaczonych i publikowanych.
Jednak buddyzm to nie tylko teksty.
To także urzeczywistnienie. To jest to, co pozostawia w naszych sercach.
To dzięki naukom Dharmy Tybetańczycy są często opisywani jako życzliwi, pozytywnie nastawieni i kochający. To jest ślad, jaki drogocenne nauki bodhicitty pozostawiają w kulturze i ludziach.
Kultura tybetańska jest dosłownie przesiąknięta mądrością buddyzmu. To jego sztuka, tradycje, architektura i styl życia. Potrzebuje wsparcia i ochrony w tych trudnych czasach.
dzięki Patrulowi Rinpocze
Instytut Zangdok Palri zamanifestowany w formie fizycznej
jako niesamowity, wyróżniający się budynek lśniący jak klejnot w pięknej dolinie Dzogczen.
Ten projekt budowlany był zadaniem Patrula Rinpocze zleconym przez Pemę Kalzanga Rinpocze. Ma być instytutem kulturalnym zapewniającym edukację buddyjską każdemu, kto pragnie studiować nauki Dharmy. Forma i projekt zostały w całości stworzone w głowie Rinpocze na podstawie opisów w Modlitwie Zangdok Palri. Prowadził i sfinalizował projekt od początku do końca i zainaugurował go wraz ze swoimi studentami z Zachodu w 2010 roku [10]
Naszą linią jest Longchen Nyingthik (Esencja Serca Wielkiej Przestrzeni), należąca do szkoły buddyzmu tybetańskiego Nyingma. W tej tradycji nauki są podzielone na dziewięć pojazdów, których praktykowanie wymaga rosnących umiejętności: trzy powszechne pojazdy sutr, trzy niezwykłe pojazdy zewnętrznych tantr i trzy niezwykłe pojazdy wewnętrznych tantr.
Jak mówi Ranyak Patrul Rinpocze:
„Lamów linii Longchen Nyingthik, czyli nauczycieli ogólnego przekazu tantry, jest niezliczona. Szczególnie w Longchen Nyingthik, ale nie tylko. Wszystkie tantry dzielą się na trzy tantry zewnętrzne – krija, upa, joga – oraz trzy tantry wewnętrzne – maha, anu, ati. Tutaj również możemy mówić o innym ogólnym podziale tantr na cztery: krija, upa, joga i maha. Wszystkie szkoły mówią o czterech ogólnych tantrach i przekazie tych linii. Istnieje wielu lamów z linii przekazu. Ale tutaj pamiętamy szczególnie o postaciach linii Esencji Serca Wielkiej Doskonałości. Wielka Doskonałość należy oczywiście do trzech wewnętrznych tantr. Mówiąc dokładniej, Wielka Doskonałość jest szczytowym pojazdem tantr i powszechnie nazywana tantrą Atijogi. Dlaczego nazywamy to Esencją Serca? To jest jak krew z serca, rdzeń serca wielkich nauk. A zatem jest to esencja serca”.(..)
Najbardziej zaawansowane i głębokie nauki wewnętrznych tantr zostały przekazane i rozkwitły w Tybecie, w tym najwyższe nauki Dzogczen, Wielkiej Doskonałości. Podczas pierwszego rozprzestrzeniania się buddyzmu w VIII wieku naszej ery drugi Budda Padmasambhawa bardzo dbał o przekazywanie Dharmy. Powierzył nauki Khandro Yeshe Tsogyal i poprosił ją o ukrycie ich, aby zapewnić, że najwyższe nauki zostaną ujawnione w odpowiednim czasie, odpowiedniej publiczności, bez umniejszania błogosławieństw. Nauki były ukryte w różnych miejscach, w tym w umysłach uczniów. Nauki te nazywane są „termami” (skarbami). Późniejsze reinkarnacje uczniów Padmasambhawy, którzy ujawnili nauki, nazywane są „tertonami” (odkrywcami skarbów). W taki sposób, Padmasambhava uniknął strat i zniekształceń, które mogą wystąpić w wyniku długiej transmisji linii: skrócił linię, a nauki pozostały nienaruszone. Longczen Rabjam objawił termę umysłu Khandro Ningthika (znanego również jako Padma Nyingthik – Nyingthik z Padmasambhawy) i był także dzierżawcą długiej linii pochodzącej od kilku pokoleń lamów aż do Wimalamitry, który przebywał w Tybecie w tym samym czasie co Padmasambhawa. Longchen Rabjam połączył krótką linię term i długą linię Ka'my w jedną: Longchen Nyingthik. Padma Nyingthik – Nyingthik z Padmasambhawy), a także był dzierżawcą długiej linii pochodzącej od kilku pokoleń lamów aż do Wimalamitry, który przebywał w Tybecie w tym samym czasie co Padmasambhawa. Longchen Rabjam połączył krótką linię term i długą linię Ka'my w jedną: Longchen Nyingthik. Padma Nyingthik – Nyingthik z Padmasambhawy), a także był dzierżawcą długiej linii pochodzącej od kilku pokoleń lamów aż do Wimalamitry, który przebywał w Tybecie w tym samym czasie co Padmasambhawa. Longchen Rabjam połączył krótką linię term i długą linię Ka'my w jedną: Longchen Nyingthik.[11]
Sanga Patrula Rinpocze posiada stronę www https://www.patrulrinpoche.net/ z tego miejsca zaczerpnąłem większość wiadomości.
Jest obecna na YouTube. ( posiada 5 kanałów) - https://www.youtube.com/@sangapatrularinpocze1738 oraz na Facebooku -
Nr w rejestrze kościołów i innych związków wyznaniowych: 175 Data wpisu: 02.08.2011
lista organizacji buddyjskich Mahajany w Polsce