Tara Mandala
Tara Mandala Polska
jest częścią Międzynarodowej Buddyjskiej Organizacji I Misji Buddyjskiej Trzy Schronienia
Tara Mandala
jest międzynarodową buddyjską organizacją, stworzoną przez Lamę Tsultrim Allione. Siedziba główna znajduje się w Pagosa Springs, w Kolorado USA. Ośrodek Medytacyjno-Odosobnieniowy mieści się w górach Skalistych San Juan, otoczony jest przez cztery szczyty – na wzór mandali – wśród przepięknej natury, lasów, kwiatów i stawów. Od 1994 roku Tara Mandala oferuje programy buddyjskich nauk i praktyk: zarówno tradycyjne praktyki buddyjskie, jak i ich adaptacje w kontekście współczesnej zachodniej psychologii. Ośrodek Tara Mandala jest prowadzony ze szczególną troską o naturalne środowisko i świadomością konieczności jego ochrony dla przyszłych pokoleń.
WARTOŚCI
- Rozpoznajemy świętość całego życia/istnienia.
- Rozpoznajemy nierównowagę w świecie, przyczyniającą się do obecnego ekologicznego i politycznego kryzysu.
- Wierzymy w odrodzenie świętej kobiecości poprzez rozwój duchowy i społeczny, który jest kluczem do uzdrowienia zaburzonej równowagi, a tym samym otworzenia drogi do nowej jakości partnerstwa męskości i kobiecości w bardziej harmonijnym i współczującym świecie.
- Mierzymy się z naszymi oczekiwaniami i lękami – nie poprzez walkę, ale przez karmienie naszych demonów. Transformujemy przeszkody w sprzymierzeńców.
- Traktujemy wszystko, co się pojawia, jako potencjalną ścieżkę do przebudzenia.
- Wiemy, że współczucie jest rozpoznaniem współzależności i zgodnie z tą wiedzą działamy.
- Szukamy sposobów, aby przekazywać nauki ludziom w najróżniejszych okolicznościach i społecznościach.
- Wspieramy sprawiedliwość i praworządność w świecie. [1]
„Czuję, że jesteśmy w głębokiej potrzebie stworzenia nowego paradygmatu, który zainspiruje nas do zaprzestania walki przeciwko sobie samym i innym. Chciałabym zobaczyć świat, w którym ludzie nie uważają już, że najlepszym rozwiązaniem jest zniszczenie wszystkiego, co się im sprzeciwia.”
~ Lama Tsultrim Allione
Lama Tsultrim
Lama Tsultrim Allione jest autorem, znanym na całym świecie nauczycielem buddyjskim oraz założycielem i nauczycielem rezydentem Tara Mandala. Lama Tsultrim była pierwszą Amerykanką, która została wyświęcona na tybetańską mniszkę przez Jego Świątobliwość Szesnastego Karmapę, zanim złożyła śluby, by wyjść za mąż i wychować troje dzieci. Uznawana za reinkarnację znanej XI-wiecznej tybetańskiej jogini, Machiga Labdröna, jest autorką trzech książek Women of Wisdom , Feeding Your Demons i Wisdom Rising , które celebrują kobiety w buddyzmie, łączą mądrość buddyzmu tybetańskiego ze współczesnym życiem i zbadać buddyjskie nauki o wzmocnionej kobiecości.
Lama Tsultrim koncentruje się na naukach Dzog Chen i linii Machiga Labdröna, założycielki linii Chöd. Jej nauki wynikają z błogosławieństw jej wielu wspaniałych tybetańskich nauczycieli, jej doświadczenia jako kobiety i matki Zachodu oraz ponad czterdziestoletniej praktyki i oddania naukom buddyjskim [2]
Główną inspiracją jej życiowej misji służenia Dharmie jest święta kobiecość. Będąc mniszką w Azji, stała się świadoma dyskryminacji płci w tradycyjnej kulturze tybetańskiej. W buddyjskich tekstach religijnych istnieje wiele odniesień do świętej kobiecości w formie bogiń, nauczycielek i symboliki, ale prawdziwe życie kobiet praktykujących było dalekie od ideału stworzonego przez tradycję. Mniszki nie mogły otrzymywać tak wielu nauk jak mnisi. [2]
„Tara Mandala została stworzona, aby łączyć ludzi, aby wspierali się nawzajem, praktykowali i odbywali odosobnienia w celu osiągnięcia urzeczywistnienia. Drugim celem Tara Mandala jest bycie temenosem dla wyłonienia się świętej kobiecości, poprzez pryzmat Wadżrajany, prowadzącej do równowagi prawdziwego partnerstwa między męskością i kobiecością w naszym świecie.” – Lama Tsultrim Allione [3]
Chöd (Czie)
praktyka odcinania, to głęboki rytuał radzenia sobie z lękami, chorobami i trudnymi emocjami. Opracowana w XI wieku przez wspaniałą tybetańską joginię Maczik Labdryn, praktyka Chöd powoli przekształcała się z ukrytej linii praktyki w fundament wielu szkół buddyzmu tybetańskiego.
Praktyka Chöd stanowi unikalne połączenie tradycji mahajany, wadżrajany i szamańskich tradycji tybetańskich, z głębokimi filozoficznymi korzeniami tekstu Pradżniaparamity (Doskonałej Mądrości). Praktyka wykonywana jest przy akompaniamencie rytualnego bębenka (symbolizuje niepodzielność cyklicznej egzystencji i nirwany, nadziei i lęków, bogów i demonów) i dzwonka (jego dźwięk to dźwięk pustki, reprezentujący kobiecą mądrość), tworząc aurę bogatą w wiele warstw symbolicznej i energetycznej głębi.[3]
Rada ds. Równości, Różnorodności i Włączenia
Od 2022 roku kontynuujemy pilne prace nad równością, różnorodnością i włączeniem naszej globalnej sanghi, które rozpoczęto na dobre pod koniec 2014 roku. W tym czasie Lama Tsultrim zainicjował badanie, w jaki sposób Karmienie Swoich Demonów® można zastosować wobec naszych osobistych i kulturowych demonów rasizmu, przywilejów i ucisku. Zaprosiła Karlę Jackson-Brewer, Lopöna Chandrę Eastona i wielebnego Jamila Scotta do opracowania programu nauczania, aw styczniu 2015 r. zainicjowali serię zatytułowaną „Współczucie przebudźcie się wobec ucisku i przywilejów” w rejonie Zatoki San Francisco. Jesienią 2015 roku Tara Mandala powołała Radę ds. Równości, Różnorodności i Włączenia, aby zająć się kwestiami niedostatecznej reprezentacji osób z różnych kultur, ras, orientacji seksualnych i środowisk społecznych w Dharmie iw Tara Mandala.
Tara Mandala pracuje nad stworzeniem środowiska, w którym bogactwo różnorodnych perspektyw, środowisk i doświadczeń życiowych jest doceniane i mile widziane. Wspieramy ekspresję i doświadczenie umiejętności kulturowych. Oferujemy szkolenia naszym pracownikom, nauczycielom, uczestnikom Programu Ucznia Żyjącej Dharmy (LDAP) i naszej szerszej sandze z zasobami, które wzmacniają znajomość kultury w całej naszej społeczności. Założyliśmy Sanghę Medytacyjną BBAIPOC (Czarnych, Brązowych, Azjatów i Rdzennych Ludów Kolorowych) , antyrasistowską Sanghę Zrywającą Przywiązanie do Białej Supremacji (SAWS) i jesteśmy w trakcie tworzenia Sanghi LGBTQIA+.[4]
We wszystkich tradycjach religijnych nadających ważną rangę kobiecości, punkt odniesienia stanowi połączenie ducha i materii, duszy i ciała. A to prowadzi nas ku duchowości nieoddzielonej od codziennego życia, ku boskości immanentnej, a nie transcendentnej. Powoli zaczynamy uświadamiać sobie skalę światowego kryzysu i skutki wyparcia świętej kobiecości. Co możemy zrobić, żeby uzdrowić świat i przywrócić w nim równowagę? Żeby to osiągnąć, musimy zrównać prawa kobiet i mężczyzn, a także ujednolicić sytuację ekonomiczną obu płci. Należy odejść od religii opartych na męskiej dominacji i skierować się ku duchowym wzorcom partnerstwa i szacunku dla naszej drogocennej planety. Drogą do tego uzdrowienia jest przywrócenie mocy świętej kobiecości i wsłuchiwanie się w to, co mówi do nas Ziemia.
Trzy rodzaje mandali
W buddyzmie tybetańskim zasada mandali ma trzy poziomy: zewnętrzny, wewnętrzny i tajemny. Pierwszy to mandala zewnętrzna, inaczej mandala świata zjawisk. Mandala zewnętrzna postrzega cały świat jako mandalę: nasz kraj, nasze województwo, nasz powiat, najbliższe sąsiedztwo, naszych przyjaciół, kolegów z pracy, i tak dalej. To świat naszych projekcji, ale gdy patrzymy na niego przez obiektyw mandali, zmienia się i porządkuje.
Mandala wewnętrzna dotyczy procesu wewnętrznej transformacji, w którym wykorzystuje się pięć rodzin buddy oraz medytację nad zasadą mandali z udziałem bóstw, na przykład pięciu dakiń. Jednak w odróżnieniu od mandali zewnętrznej nie posługujemy się tu zewnętrznymi wrażeniami czy projekcjami. Wizualizując mandalę, pracujemy z symbolicznymi obrazami, kolorem, dźwiękiem i kierunkami, a następnie przekształcamy zablokowane energie emocjonalne w mądrość. Podstawą wewnętrznej mandali jest praca z pięcioma rodzinami buddy, czyli: rodziną buddy, rodziną wadżry, rodziną ratny, rodziną padmy i rodziną karmy.
Każda rodzina uosabia określone wzorce zaburzonych emocji i reakcji emocjonalnych, nazywane „pięcioma truciznami”, oraz transformację poszczególnych trucizn w mądrość. Zaburzony wzorzec to po tybetańsku njomong, co dosłownie znaczy „senny” albo „mętny”. Słowo „zaburzony” oznacza, że dany wzorzec maskuje naszą wrodzoną mądrość, że sama jego energia nie jest z natury zła. W całej książce używam zamiennie określeń „trucizna” oraz „zaburzony wzorzec” w odniesieniu do pięciu zablokowanych emocji.
Trzeci poziom to mandala tajemna. Tajemna nie dlatego, że nikt nie powinien jej poznać, ale dlatego, że wynika z naszego własnego rozumienia rzeczywistości i jest naszą wewnętrzną tajemnicą. Mandala tajemna odnosi się do naszego umysłu rozumianego jako zasada mandali. Tak więc wszystko, co pojawia się w twoim życiu jako pięć trucizn, jest potencjalnym zwiastunem przebudzenia. Oznacza to, że w miejsce chaotycznych emocji, z którymi próbujemy sobie na różne sposoby radzić, pojawia się konkretna mądrość mandali i jej moc transformacji, a my umiemy ją samoistnie i naturalnie wykorzystywać.
Mandala to sposób postrzegania świata. Widzenie świata jako mandali oznacza rozpoznawanie symbolicznej doskonałości energii pięciu mądrości – mądrości wszechogarniającej, mądrości równowagi, mądrości rozróżniania i mądrości wszystko spełniającej – które manifestują się we wszystkim. Mandali nie trzeba układać ani budować – cały nasz świat w swoim pozornym chaosie jest tak naprawdę samoistną, wiecznie zmieniającą się mandalą.Fragmenty pochodzą z książki Lamy Tsultrim Allione „Na imię jej Mądrość. Podróż przez mandalę oświeconej kobiecości”
Tłumaczenie Elżbieta Smoleńska [5]„Utrata kobiecych cech jest pilnym problemem psychologicznym i ekologicznym we współczesnym społeczeństwie. To bolesna strata w naszym życiu emocjonalnym i katastrofalna strata dla bezpieczeństwa życia na ziemi… To dzięki wzmocnieniu świętej kobiecości i słuchaniu ziemi, która próbuje się z nami porozumieć, ostatecznie uleczymy…
…Musimy opracować model wzajemnie wzmacnianego partnerstwa z mężczyznami zamiast dominacji którejkolwiek z płci, społeczeństw, które promują władzę, a nie władzę nad sobą”.
~ Lama Tsultrim Allione, Powstanie mądrości: Podróż do mandali wzmocnionej kobiecości [6]
Opracowując wizytówkę Tary Mandali korzystaliśmy z oficjalnych stron (polskiej i międzynarodowej) , Wikipedii oraz https://studybuddhism.com/pl
Poniżej:
- Lista Organizacji Misji Buddyjskiej Trzy Schronienia
- Lista Organizacji Wadżarajana w Polsce.