Tara Mandala

  1. Dom
  2. »
  3. Tara Mandala
Description:

Tara Mandala

Tara Mandala

Tara Mandala Polska

 jest częścią Międzynarodowej Buddyjskiej Organizacji I  Misji Buddyjskiej Trzy Schronienia 

Tsultrim Allione

Tsultrim Allione

Tara Mandala

jest międzynarodową buddyjską organizacją, stworzoną przez Lamę Tsultrim Allione. Siedziba główna znajduje się w Pagosa Springs, w Kolorado USA. Ośrodek Medytacyjno-Odosobnieniowy mieści się w górach Skalistych San Juan, otoczony jest przez cztery szczyty – na wzór mandali – wśród przepięknej natury, lasów, kwiatów i stawów. Od 1994 roku Tara Mandala oferuje programy buddyjskich nauk i praktyk: zarówno tradycyjne praktyki buddyjskie, jak i ich adaptacje w kontekście współczesnej zachodniej psychologii. Ośrodek Tara Mandala jest prowadzony ze szczególną troską o naturalne środowisko i świadomością konieczności jego ochrony dla przyszłych pokoleń.

WARTOŚCI

  • Rozpoznajemy świętość całego życia/istnienia.
  • Rozpoznajemy nierównowagę w świecie, przyczyniającą się do obecnego ekologicznego i politycznego kryzysu.
  • Wierzymy w odrodzenie świętej kobiecości poprzez rozwój duchowy i społeczny, który jest kluczem do uzdrowienia zaburzonej równowagi, a tym samym otworzenia drogi do nowej jakości partnerstwa męskości i kobiecości w bardziej harmonijnym i współczującym świecie.
  • Mierzymy się z naszymi oczekiwaniami i lękami – nie poprzez walkę, ale przez karmienie naszych demonów. Transformujemy przeszkody w sprzymierzeńców.
  • Traktujemy wszystko, co się pojawia, jako potencjalną ścieżkę do przebudzenia.
  • Wiemy, że współczucie jest rozpoznaniem współzależności i zgodnie z tą wiedzą działamy.
  • Szukamy sposobów, aby przekazywać nauki ludziom w najróżniejszych okolicznościach i społecznościach.
  • Wspieramy sprawiedliwość i praworządność w świecie. [1]

„Czuję, że jesteśmy w głębokiej potrzebie stworzenia nowego paradygmatu, który zainspiruje nas do zaprzestania walki przeciwko sobie samym i innym. Chciałabym zobaczyć świat, w którym ludzie nie uważają już, że najlepszym rozwiązaniem jest zniszczenie wszystkiego, co się im sprzeciwia.”

~ Lama Tsultrim Allione

Lama Tsultrim Allione

Lama Tsultrim Allione

Lama Tsultrim

Lama Tsultrim Allione jest autorem, znanym na całym świecie nauczycielem buddyjskim oraz założycielem i nauczycielem rezydentem Tara Mandala. Lama Tsultrim była pierwszą Amerykanką, która została wyświęcona na tybetańską mniszkę przez Jego Świątobliwość Szesnastego Karmapę, zanim złożyła śluby, by wyjść za mąż i wychować troje dzieci. Uznawana za reinkarnację znanej XI-wiecznej tybetańskiej jogini, Machiga Labdröna, jest autorką trzech książek Women of Wisdom , Feeding Your Demons i Wisdom Rising , które celebrują kobiety w buddyzmie, łączą mądrość buddyzmu tybetańskiego ze współczesnym życiem i zbadać buddyjskie nauki o wzmocnionej kobiecości.

Lama Tsultrim koncentruje się na naukach Dzog Chen i linii Machiga Labdröna, założycielki linii Chöd. Jej nauki wynikają z błogosławieństw jej wielu wspaniałych tybetańskich nauczycieli, jej doświadczenia jako kobiety i matki Zachodu oraz ponad czterdziestoletniej praktyki i oddania naukom buddyjskim [2]

Machig Labdrön

Machig Labdrön

Główną inspiracją jej życiowej misji służenia Dharmie jest święta kobiecość. Będąc mniszką w Azji, stała się świadoma dyskryminacji płci w tradycyjnej kulturze tybetańskiej. W buddyjskich tekstach religijnych istnieje wiele odniesień do świętej kobiecości w formie bogiń, nauczycielek i symboliki, ale prawdziwe życie kobiet praktykujących było dalekie od ideału stworzonego przez tradycję. Mniszki nie mogły otrzymywać tak wielu nauk jak mnisi. [2]

„Tara Mandala została stworzona, aby łączyć ludzi, aby wspierali się nawzajem, praktykowali i odbywali odosobnienia w celu osiągnięcia urzeczywistnienia. Drugim celem Tara Mandala jest bycie temenosem dla wyłonienia się świętej kobiecości, poprzez pryzmat Wadżrajany, prowadzącej do równowagi prawdziwego partnerstwa między męskością i kobiecością w naszym świecie.” – Lama Tsultrim Allione [3]

Chöd (Czie)

praktyka odcinania, to głęboki rytuał radzenia sobie z lękami, chorobami i trudnymi emocjami. Opracowana w XI wieku przez wspaniałą tybetańską joginię Maczik Labdryn, praktyka Chöd powoli przekształcała się z ukrytej linii praktyki w fundament wielu szkół buddyzmu tybetańskiego. 

Praktyka Chöd stanowi unikalne połączenie tradycji mahajany, wadżrajany i szamańskich tradycji tybetańskich, z głębokimi filozoficznymi korzeniami tekstu Pradżniaparamity (Doskonałej Mądrości). Praktyka wykonywana jest przy akompaniamencie rytualnego bębenka (symbolizuje niepodzielność cyklicznej egzystencji i nirwany, nadziei i lęków, bogów i demonów) i dzwonka (jego dźwięk to dźwięk pustki, reprezentujący kobiecą mądrość), tworząc aurę bogatą w wiele warstw symbolicznej i energetycznej głębi.[3]

Rada ds. Równości, Różnorodności i Włączenia

Karmienie Swoich Demonów® Lama Tsultrim

Karmienie Swoich Demonów® Lama Tsultrim

Od 2022 roku kontynuujemy pilne prace nad równością, różnorodnością i włączeniem naszej globalnej sanghi, które rozpoczęto na dobre pod koniec 2014 roku. W tym czasie Lama Tsultrim zainicjował badanie, w jaki sposób Karmienie Swoich Demonów® można zastosować wobec naszych osobistych i kulturowych demonów rasizmu, przywilejów i ucisku. Zaprosiła Karlę Jackson-Brewer, Lopöna Chandrę Eastona i wielebnego Jamila Scotta do opracowania programu nauczania, aw styczniu 2015 r. zainicjowali serię zatytułowaną „Współczucie przebudźcie się wobec ucisku i przywilejów” w rejonie Zatoki San Francisco. Jesienią 2015 roku Tara Mandala powołała Radę ds. Równości, Różnorodności i Włączenia, aby zająć się kwestiami niedostatecznej reprezentacji osób z różnych kultur, ras, orientacji seksualnych i środowisk społecznych w Dharmie iw Tara Mandala.

Tara Mandala pracuje nad stworzeniem środowiska, w którym bogactwo różnorodnych perspektyw, środowisk i doświadczeń życiowych jest doceniane i mile widziane. Wspieramy ekspresję i doświadczenie umiejętności kulturowych. Oferujemy szkolenia naszym pracownikom, nauczycielom, uczestnikom Programu Ucznia Żyjącej Dharmy (LDAP) i naszej szerszej sandze z zasobami, które wzmacniają znajomość kultury w całej naszej społeczności. Założyliśmy Sanghę Medytacyjną BBAIPOC (Czarnych, Brązowych, Azjatów i Rdzennych Ludów Kolorowych) , antyrasistowską Sanghę Zrywającą Przywiązanie do Białej Supremacji (SAWS) i jesteśmy w trakcie tworzenia Sanghi LGBTQIA+.[4]

Tanka Pięciu Dakiń Mądrości autorstwa Lamy Gyurme Rabgye (2016). Akryl i pigment mineralny. Lama Tsultrim Allione. Dzięki uprzejmości Tara Mandala Retreat Center.

Tanka Pięciu Dakiń Mądrości autorstwa Lamy Gyurme Rabgye (2016). Akryl i pigment mineralny. Lama Tsultrim Allione. Dzięki uprzejmości Tara Mandala Retreat Center.

We wszystkich tradycjach religijnych nadających ważną rangę kobiecości, punkt odniesienia stanowi połączenie ducha i materii, duszy i ciała. A to prowadzi nas ku duchowości nieoddzielonej od codziennego życia, ku boskości immanentnej, a nie transcendentnej. Powoli zaczynamy uświadamiać sobie skalę światowego kryzysu i skutki wyparcia świętej kobiecości. Co możemy zrobić, żeby uzdrowić świat i przywrócić w nim równowagę? Żeby to osiągnąć, musimy zrównać prawa kobiet i mężczyzn, a także ujednolicić sytuację ekonomiczną obu płci. Należy odejść od religii opartych na męskiej dominacji i skierować się ku duchowym wzorcom partnerstwa i szacunku dla naszej drogocennej planety. Drogą do tego uzdrowienia jest przywrócenie mocy świętej kobiecości i wsłuchiwanie się w to, co mówi do nas Ziemia.

Trzy rodzaje mandali

Painted 17th-century Tibetan 'Five Deity Mandala', in the centre is Rakta Yamari (the Red Enemy of Death) embracing his consort Vajra Vetali, in the corners are the Red, Green, White and Yellow Yamaris, Rubin Museum of Art

Painted 17th-century Tibetan 'Five Deity Mandala', in the centre is Rakta Yamari (the Red Enemy of Death) embracing his consort Vajra Vetali, in the corners are the Red, Green, White and Yellow Yamaris, Rubin Museum of Art

W buddyzmie tybetańskim zasada mandali ma trzy poziomy: zewnętrzny, wewnętrzny i tajemny. Pierwszy to mandala zewnętrzna, inaczej mandala świata zjawisk. Mandala zewnętrzna postrzega cały świat jako mandalę: nasz kraj, nasze województwo, nasz powiat, najbliższe sąsiedztwo, naszych przyjaciół, kolegów z pracy, i tak dalej. To świat naszych projekcji, ale gdy patrzymy na niego przez obiektyw mandali, zmienia się i porządkuje.

Mandala wewnętrzna dotyczy procesu wewnętrznej transformacji, w którym wykorzystuje się pięć rodzin buddy oraz medytację nad zasadą mandali z udziałem bóstw, na przykład pięciu dakiń. Jednak w odróżnieniu od mandali zewnętrznej nie posługujemy się tu zewnętrznymi wrażeniami czy projekcjami. Wizualizując mandalę, pracujemy z symbolicznymi obrazami, kolorem, dźwiękiem i kierunkami, a następnie przekształcamy zablokowane energie emocjonalne w mądrość. Podstawą wewnętrznej mandali jest praca z pięcioma rodzinami buddy, czyli: rodziną buddy, rodziną wadżry, rodziną ratny, rodziną padmy i rodziną karmy.

Każda rodzina uosabia określone wzorce zaburzonych emocji i reakcji emocjonalnych, nazywane „pięcioma truciznami”, oraz transformację poszczególnych trucizn w mądrość. Zaburzony wzorzec to po tybetańsku njomong, co dosłownie znaczy „senny” albo „mętny”. Słowo „zaburzony” oznacza, że dany wzorzec maskuje naszą wrodzoną mądrość, że sama jego energia nie jest z natury zła. W całej książce używam zamiennie określeń „trucizna” oraz „zaburzony wzorzec” w odniesieniu do pięciu zablokowanych emocji.

Ośrodek odosobnień Tara Mandala

Ośrodek odosobnień Tara Mandala

Trzeci poziom to mandala tajemna. Tajemna nie dlatego, że nikt nie powinien jej poznać, ale dlatego, że wynika z naszego własnego rozumienia rzeczywistości i jest naszą wewnętrzną tajemnicą. Mandala tajemna odnosi się do naszego umysłu rozumianego jako zasada mandali. Tak więc wszystko, co pojawia się w twoim życiu jako pięć trucizn, jest potencjalnym zwiastunem przebudzenia. Oznacza to, że w miejsce chaotycznych emocji, z którymi próbujemy sobie na różne sposoby radzić, pojawia się konkretna mądrość mandali i jej moc transformacji, a my umiemy ją samoistnie i naturalnie wykorzystywać.

Mandala to sposób postrzegania świata. Widzenie świata jako mandali oznacza rozpoznawanie symbolicznej doskonałości energii pięciu mądrości – mądrości wszechogarniającej, mądrości równowagi, mądrości rozróżniania i mądrości wszystko spełniającej – które manifestują się we wszystkim. Mandali nie trzeba układać ani budować – cały nasz świat w swoim pozornym chaosie jest tak naprawdę samoistną, wiecznie zmieniającą się mandalą.Fragmenty pochodzą z książki Lamy Tsultrim Allione „Na imię jej Mądrość. Podróż przez mandalę oświeconej kobiecości”
Tłumaczenie Elżbieta Smoleńska [5]

„Utrata kobiecych cech jest pilnym problemem psychologicznym i ekologicznym we współczesnym społeczeństwie. To bolesna strata w naszym życiu emocjonalnym i katastrofalna strata dla bezpieczeństwa życia na ziemi… To dzięki wzmocnieniu świętej kobiecości i słuchaniu ziemi, która próbuje się z nami porozumieć, ostatecznie uleczymy…

…Musimy opracować model wzajemnie wzmacnianego partnerstwa z mężczyznami zamiast dominacji którejkolwiek z płci, społeczeństw, które promują władzę, a nie władzę nad sobą”.

~ Lama Tsultrim Allione, Powstanie mądrości: Podróż do mandali wzmocnionej kobiecości [6]

Mandala String Art

Opracowując wizytówkę Tary Mandali korzystaliśmy z oficjalnych stron (polskiej i międzynarodowej) , Wikipedii oraz https://studybuddhism.com/pl

Poniżej:

  1. Lista Organizacji Misji Buddyjskiej Trzy Schronienia
  2. Lista Organizacji Wadżarajana w Polsce.


Contact Information
Phone: 600 310 343
Website:

Zostaw komentarz

Wyślij wiadomość do właściciela wizytówki

Wyślij wiadomość do moderatora