Szkoła Zen Kwan Um w Polsce / The Kwan Um School of Zen in Poland

  1. Dom
  2. »
  3. Szkoła Zen Kwan Um w Polsce / The Kwan Um School of Zen in Poland
Description:
Zen Kwan Um

Zen Kwan Um

Zen Kwan Um w Polsce

Szkoła Zen Kwan Um  jest koreańską szkołą Sŏn, odłamem zen, nawiązującym do tradycji buddyzmu koreańskiego linii Czogie (..)

Seung Sahn - Szkoła Zen Kwan Um

Seung Sahn – Szkoła Zen Kwan Um

Szkoła Zen Kwan Um jest międzynarodowym stowarzyszeniem ośrodków i grup medytacji pod duchowym przewodnictwem mistrza zen Seung Sahna (1927-2004), 78 patriarchy koreańskiego buddyzmu zen. Przez niektórych badaczy buddyzmu jest uważana za największą szkołę zen w świecie zachodnim.

Szkoła wywodzi się z tradycji koreańskiego buddyzmu Czogie, jednak formy praktyki zostały znacznie zmodyfikowane przez mistrza Seung Sahna w celu dostosowania ich do warunków życia i możliwości świeckich praktykujących z krajów zachodnich (tradycyjnie w Korei zen praktykowali wyłącznie mnisi i mniszki).[1]

Mistrzyni zen Soeng Hyang (Barbara Rhodes)

Mistrzyni zen Soeng Hyang (Barbara Rhodes)

Początki Szkoły datują się na rok 1972, kiedy to mistrz Seung Sahn przybył do USA, i wkrótce potem jego tamtejsi uczniowie założyli pierwszy ośrodek Szkoły – Providence Zen Center, stanowiący do dzisiaj główną świątynię całej Szkoły. Formalnie Szkoła została zarejestrowana w 1983 roku. Struktura Szkoły obejmuje trzy główne gałęzie: amerykańską, europejską oraz azjatycką. Nauczycielem prowadzącym Szkoły jest obecnie mistrzyni zen Soeng Hyang (Barbara Rhodes).[2]

„Mam nadzieję, że zawsze i wszędzie zachowujesz tylko niewiedzę. Wtedy wkrótce osiągniecie oświecenie i ocalicie wszystkie istoty.” — Mistrz Zen Seung Sahn

Obok medytacji, która jest podstawą praktyki, ważną rolę spełnia tu poranna praktyka 108 pokłonów oraz śpiew świętych tekstów [1]

Zen Kwan Um

Zen Kwan Um

Szkoła została założona przez Mistrza Zen Seung Sahna w latach 70. XX wieku, a jej nauki kładą nacisk na bezpośrednie doświadczenie prawdziwej natury rzeczywistości, a także znaczenie medytacji i praktyki uważności.

Praktyka Zen Kwan Um obejmuje szereg tradycyjnych praktyk Zen, takich jak medytacja siedząca i chodząca, intonowanie i praktyka koanów. Podkreśla również znaczenie rozwijania silnych relacji z nauczycielem lub „Mistrem Zen”, który może zapewnić wskazówki i wsparcie na ścieżce do oświecenia.

Jednym z unikalnych aspektów Zen Kwan Um jest nacisk na integrację praktyki Zen z codziennym życiem. Mistrz Zen Seung Sahn często podkreślał, jak ważne jest „czynienie codziennego życia swoją świątynią” i zachęcał swoich uczniów do stosowania zasad zen we wszystkich aspektach życia.

“Kiedy doświadczysz prawdziwej pustki, osiągniesz swoją prawdziwą sytuację, swój prawdziwy stan i swoje prawdziwe opinie” — Mistrz Zen Seung Sahn [

Szkoła Zen Kwan Um w Polsce jest członkiem Polskiej Unii Buddyjskiej

w 2020 roku liczyła 148 członków w tym 45 nauczycieli.[1] Główna Świątynia Wu Bong Sa mieści się w Warszawie. Poza nią Szkoła liczy 4 Ośrodki oraz 5 Grup Zen.

Zen Kwan Um

Zen Kwan Um

Szkoła Zen Kwan Um jest międzynarodową organizacją, skupiającą ponad sto ośrodków i grup założonych przez Mistrza Zen Seung Sahna, pierwszego koreańskiego mistrza zen mieszkającego i nauczającego na Zachodzie. Celem szkoły jest uczynić praktykę buddyzmu zen dostępną dla coraz większej liczby uczniów na całym świecie.
Sercem szkoły Kwan Um jest codzienna praktyka, która się odbywa w ośrodkach i grupach rozmieszczonych w Ameryce Północnej i Południowej, Europie, Australii, Afryce Południowej i Azji. Uczniowie i goście pracują, medytują i jedzą razem, stopniowo osiągając przejrzysty i współczujący umysł, który z chwili na chwilę jest w stanie pomóc wszystkim istotom.
Oferujemy naukę medytacji zen poprzez praktyczne instrukcje, codzienne praktyki poranne i wieczorne, wykłady publiczne, rozmowy osobiste z nauczycielami, sesje medytacyjne, odosobnienia i warsztaty. Nasze programy są otwarte dla wszystkich, niezależnie od wcześniejszego doświadczenia i często są darmowe.[1]

PRAKTYKA ZEN: 

MEDYTACJA SIEDZĄCA

Zen Kwan Um

Zen Kwan Um

Zwykle trwa pół godziny, jest praktykowana rano i wieczorem. W naszej szkole uczy się klasycznej pozycji – nogi skrzyżowane, plecy proste, oczy półprzymknięte, wzrok skierowany w dół, ręce ułożone w mudrę, świadomy oddech. W naszej tradycji medytacja nie jest zależna od pozycji ciała, ale od stanu umysłu. Podczas siedzenia praktykujący zadaje sobie pytanie „Kim jestem?”. Dzięki wielkości tego pytania, myślenie się odcina i pojawia się „nie wiem”. „Nie wiem” to nazwa umysłu sprzed wszelkiego myślenia. Można nazywać to umysłem, buddą, naturą, absolutem, świętością, energią lub świadomością, lecz pierwotnie punkt ten nie ma nazwy ani formy. Odcięcie całego myślenia i powrót do umysłu „nie wiem” pozwala praktykującemu odnaleźć swoją pierwotną naturę.

Medytując postrzegamy pojawianie się i znikanie myśli, obserwujemy nasz umysł.
Każdy rozpoczynający praktykę w naszej szkole otrzymuje wprowadzenie, podczas którego dostaje instrukcje i rady dotyczące siedzenia zen.[2]

ŚPIEWY

Istnieją trzy rodzaje śpiewów: modlitwy za pomyślność wszystkich istot, sutry i mantry. Słowa, oprócz tych w mantrach, są transkrypcją wymowy słów chińskich na sposób koreański. Na planie dźwiękowym każdy dźwięk ma swoje kompletne znaczenie, które może wniknąć w świadomość. Dlatego śpiewy są wykonywane jak mantry, ze względu na skuteczność ich brzmienia.

Zen Kwan Um

Zen Kwan Um

Ostatecznie uczymy się, że medytacja śpiewu nie jest po to, by przynieść nam osobistą przyjemność czy dobre samopoczucie, ale po to żeby uczynić nasz kierunek jasnym. Naszym kierunkiem jest stać się czystym i osiągnąć oświecenie po to, by uratować wszystkie istoty od cierpienia. Tak więc kiedy śpiewasz, postrzegaj dźwięk swojego głosu: Ty i wszechświat już staliście się jednym, cierpienie znika, pojawia się prawdziwe szczęście. Nazywa się to nirwaną. Jeśli za tym podążacie, wasz umysł staje się czysty jak przestrzeń. Czysty jak przestrzeń oznacza czysty jak lustro. Pojawia się czerwone, jest czerwone. Pojawia się białe, jest białe. Ktoś jest szczęśliwy, ja jestem szczęśliwy; ktoś jest smutny, ja jestem smutny. Ktoś jest głodny, daj mu jeść. Nazywamy to Wielkim Współczuciem, Drogą Bodhisatwy. Jest to także Wielka Mądrość. Oto czym jest medytacja śpiewu, zen śpiewu” [2]

Szkoła Zen Kwan Um w Polsce jest autorem Śpiewnika

ZWIERCIADŁO DHARMY

Jeżeli chcesz poznać szczegóły przedstawionych powyżej form, a także formy dodatkowe – medytacja z malą/różańcem, medytacja chodzona, formalne posiłki itp. możesz zapoznać się z odnośnymi rozdziałami w Zwierciadłe Dharmy – podręczniku form Szkoły Zen Kwan Um.[2]

Wskazania w Szkole Zen Kwan Um Polska

Międzynarodowe Ustalenia: Uczniowie z krajów poza Europą, którzy chcieliby przyjąć wskazania w
Polsce zobowiązani są do przestrzegania reguł swoich ojczystych Sangh. Oznacza to otrzymanie pozwolenia swoich nauczycieli prowadzących. Zasada ta nie dotyczy jedynie osób przyjmujących 5 wskazań. Jeśli okaże się, że nie ma wystarczająco dużo czasu, by zagwarantować uzyskanie tego pozwolenia, przyjęcie wskazań trzeba będzie przełożyć.
(za: Aplikacja i Informacje na temat Wskazań dla USA)

PRZYJMOWANIE PIĘCIU WSKAZAŃ

Ślubuję powstrzymać się od zabierania życia.
Ślubuję powstrzymać się od brania rzeczy mi nie danych.
Ślubuję powstrzymać się od niewłaściwego działania powodowanego żądzą.
Ślubuję powstrzymać się od kłamstwa.
Ślubuję powstrzymać się od przyjmowania środków odurzających, które powodują nieświadomość.

Seungsahn

Seungsahn

Przyjmując pięć wskazań otrzymasz buddyjskie imię. Przyjęcie ich oznacza rozpoznanie wagi praktyki i
uczynienie jej częścią codziennego życia. Oznacza to dołączenie do rodziny ludzi, którzy już podjęli tą
decyzję oraz praktykowanie z nimi, gdy jest to możliwe. Jeśli mieszkasz blisko Ośrodka Zen, możesz
regularnie dołączać do wszystkich podczas formalnej medytacji i otrzymasz olbrzymie wsparcie
praktykując ze wspólnotą innych uczniów Zen. Jeśli mieszkasz z dala od Ośrodka Zen, możesz otrzymać
takie wsparcie przyjeżdżając na intensywne odosobnienia.

W Szkole Zen Kwan Um prócz naszych Mistrzów Zen i Mistrzów Dharmy mamy wielu starszych uczniów, począwszy od Nauczycieli Dharmy w Treningu, przez pełnych Nauczycieli Dharmy, Starszych Nauczycieli i Nauczycieli Bodhisattwów. Są oni, zgodnie ze “Wskazówkami Nauczycieli Dharmy”  “oddani szczerej praktyce oraz pomaganiu w praktyce innym” poprzez wprowadzanie nowych członków do medytacji oraz form i wspólne działanie.

Jeżeli masz pytania dotyczące praktyki i potrzebujesz “Przyjaciela w Dharmie”, możesz skorzystać z naszego programu koleżeńskiego mentoringu (“Dharma Friend” Mentorship Program).[3]

Medytacja zen oznacza utrzymywanie umysłu “nie-wiem” w czasie pokłonów, w czasie śpiewów i w czasie siedzenia zen. To jest formalna praktyka zen. A gdy robisz coś, rób właśnie to. Gdy prowadzisz samochód, to prowadź samochód, gdy jesz, to jedz, gdy pracujesz, to pracuj.

Ostatecznie twój umysł staje się jasny. Wtedy możesz zobaczyć niebo – tylko błękit. Możesz zobaczyć drzewo – tylko zieleń. Twój umysł jest jak czyste lustro. Pojawia się czerwień – lustro jest czerwone; pojawia się biel – lustro jest białe. Pojawia się głodny człowiek – dać mu jeść; pojawia się spragniona osoba – dać jej coś pić. Nie ma pragnień dla samego siebie, tylko dla wszystkich istot. Ten umysł jest już oświeceniem, które nazywamy Wielką Miłością, Wielkim Współczuciem, Wielką Drogą Bodhisattwy. To bardzo proste, wcale nie trudne!

Zen Kwan Um

Zen Kwan Um

Tak więc Budda powiedział, że wszystkie istoty mają naturę Buddy (zdolność do osiągnięcia oświecenia). Jednak mistrz zen Jo Ju powiedział, że pies nie ma natury Buddy. Które stwierdzenie jest właściwe? Które jest niepoprawne? Jeżeli odnajdziesz to, odnajdziesz drogę prawdy. Mistrz zen Seung Sahn [4]

Kwan Um School of Zen Europe posiada swój kanał na YouTube  i tutaj.
Materiały zaczerpnąłem z oficjalnych stron Zen Kwan Um oraz Wikipedii a zdjęcie mistrzyni zen Soeng Hyang (Barbara Rhodes). z portalu https://disrupt-everything.isragarcia.es
Data powstania na terenie Polski: 1978 
 Nr w rejestrze kościołów i innych związków wyznaniowych: 12      Data wpisu: 11.01.1990

Poniżej znajduje się:

  1. Poradnik Pierwsze Kroki Na Drodze Zen Broszura Dla Początkujących Szkoły Zen Kwan Um W Polsce (Opracowanie: Zuza Janiak )

  2. Lista organizacji buddyjskich Mahajany oraz związków wyznaniowych tworzących Polską Unię Buddyjską z liczbą członków ( wg danych Gus zawartych w publikacji  “Wyznania religijne w Polsce w latach 2019-2021”


Contact Information
Website:

Zostaw komentarz

Wyślij wiadomość do właściciela wizytówki

Wyślij wiadomość do moderatora