Ośrodek Wietnamskiego Buddyzmu w Polsce / Thiền / The Vietnamese Buddhism Center in Poland
Thiền - Buddyzm Wietnamski - Ośrodek Wietnamskiego Buddyzmu w Polsce
Ośrodek w początkowej fazie organizacji.
Liczba członków w 2017 r. wynosiła 250, liczba duchownych – 3.
Siedziba Ośrodka mieści się w Łazach w pobliżu Warszawy (powiat piaseczyński). Tam też budowana jest świątynia „NHAN HOA”.
Nowi członkowie są zobowiązani do dobrowolnego przestrzegania 5 norm moralnych: 1 – nie zabijaj, 2 – nie kradnij, 3 – nie mów rzeczy, które nie są dobre, 4 – nie cudzołóż, 5 – nie stosuj substancji takich jak alkohol i narkotyków [1]
Buddyzm Wietnamski
jest jednym z odłamów buddyzmu wschodnioazjatyckiego i jest przede wszystkim oparty na sutrach [2].
Jest to religia, która dotarła do Wietnamu co najmniej 18 wieków temu i jest obecnie jedną z najbardziej widocznych religii w tym kraju [3].
W buddyzmie wietnamskim Thiền
ważne są sutry, które nie tylko są studiowane, ale również zapamiętywane i głośno śpiewane. Ponadto, Buddyzm Wietnamski ma wiele ciekawych postaci, jak na przykład Thích Nhất Hạnh, który jest znanym na całym świecie mnichem i autorem wielu książek o buddyzmie [1].
Buddyzm wietnamski jest głównie związany z odłamem Mahajana, co odróżnia go od Therawady, która jest dominującą religią w większości narodów południowo-wschodniej Azji [3]. Wietnam jest zatem wyjątkowy w kontekście buddyzmu, jako kraj, w którym dominuje właśnie Mahajana.
"Uważa się, że buddyzm przybył do Wietnamu z Indii i Chin najpóźniej w II wieku n.e. W tamtym czasie i do X wieku terytorium, które dziś nazywamy Wietnamem, było zdominowane przez Chiny. Buddyzm rozwinął się w Wietnamie z wyraźnymi wpływami chińskimi. Od XI do XV wieku wietnamski buddyzm przeżywał to, co można by nazwać złotym wiekiem, ciesząc się łaską i patronatem wietnamskich władców. Jednak buddyzm wypadł z łask podczas panowania dynastii Le, która panowała od 1428 do 1788 roku.
Dynastia Nguyen doszła do władzy w 1802 roku z pewną pomocą Francji. Francuzi, w tym francuscy misjonarze katoliccy, walczyli o zdobycie wpływów w Wietnamie. Z czasem cesarz Francji Napoleon III najechał Wietnam i przejął go jako terytorium francuskie. Wietnam stał się częścią Indochin Francuskich w 1887 roku.
Inwazja Wietnamu przez Japonię w 1940 roku skutecznie zakończyła rządy francuskie. Po klęsce Japonii w 1945 r. złożona walka polityczna i militarna spowodowała podział Wietnamu, z północą kontrolowaną przez Wietnamską Partię Komunistyczną (VCP), a południem mniej więcej republiką, wspieraną przez szereg obcych rządów aż do jesieni Sajgonu w 1975 roku. Od tego czasu VCP kontroluje Wietnam.
Kryzys buddyjski i Thich Quang Duc (...) Ngo Dinh Diem, prezydent Wietnamu Południowego w latach 1955-1963, był katolikiem zdecydowanym rządzić Wietnamem według katolickich zasad. (..)
W maju 1963 r. buddystom w Hue, gdzie brat Diema pełnił funkcję katolickiego arcybiskupa, zabroniono wywieszania buddyjskiej flagi podczas Vesak . Potem nastąpiły protesty, które zostały stłumione przez wojsko Wietnamu Południowego; zginęło dziewięciu protestujących. Diem obwinił Wietnam Północny i zakazał dalszych protestów, co tylko rozpaliło większą opozycję i więcej protestów.W czerwcu 1963 buddyjski mnich Thich Quang Duc podpalił się, siedząc w pozycji medytacyjnej na środku skrzyżowania Sajgonu. Zdjęcie samospalenia Thich Quang Duca stało się jednym z najbardziej kultowych obrazów XX wieku.
W międzyczasie inne zakonnice i mnisi organizowali wiece i strajki głodowe oraz rozdawali broszury protestujące przeciwko antybuddyjskiej polityce Diem. Co bardziej dokuczliwe dla Diem, protesty były relacjonowane przez prominentnych zachodnich dziennikarzy. W tym czasie Ngo Dinh Diem utrzymywał się przy władzy dzięki wsparciu rządu Stanów Zjednoczonych, a opinia publiczna w Ameryce była dla niego ważna.
Zdesperowany, by zakończyć narastające demonstracje, w sierpniu brat Diema, Ngo Dinh Nhu, szef tajnej policji Wietnamu, rozkazał wietnamskim siłom specjalnym, żołnierzom, zaatakować buddyjskie świątynie w całym Wietnamie Południowym. Aresztowano ponad 1400 buddyjskich mnichów; setki innych zniknęło i przypuszczalnie zostało zabitych.Ten strajk przeciwko mnichom i mniszkom był tak niepokojący dla prezydenta USA Johna F. Kennedy'ego, że USA wycofały poparcie dla reżimu Nhu. Później w tym samym roku Diem został zamordowany.
Thich Nhat Hanh
W 1965 i 1966, gdy amerykańscy żołnierze wkraczali do Wietnamu Południowego, Nhat Hanh uczył w buddyjskim college'u w Sajgonie. On i jego uczniowie wydawali oświadczenia wzywające do pokoju.
W 1966 Nhat Hanh pojechał do USA, aby wykładać na temat wojny i skontaktować się z amerykańskimi przywódcami, aby ją zakończyć. Ale ani Północny, ani Południowy Wietnam nie pozwoliłyby mu wrócić do swojego kraju, wysyłając go na wygnanie. Przeniósł się do Francji i stał się jednym z najważniejszych głosów buddyzmu na Zachodzie.
Buddyzm w Wietnamie dzisiaj
Konstytucja Socjalistycznej Republiki Wietnamu nakłada na Komunistyczną Partię Wietnamu odpowiedzialność za wszystkie aspekty rządu i społeczeństwa Wietnamu. „Społeczeństwo” obejmuje buddyzm.
W Wietnamie istnieją dwie główne organizacje buddyjskie — usankcjonowany przez rząd Buddyjski Kościół Wietnamu (BCV) i niezależny Zjednoczony Kościół Buddyjski Wietnamu (UBCV). BCV jest częścią „Wietnamskiego Frontu Ojczyzny” zorganizowanego przez partię w celu wsparcia partii. UBCV odmawia przyłączenia się do BCV i jest zakazany przez rząd.
Od 30 lat rząd nęka i przetrzymuje mnichów i mniszki UBCV oraz napada na ich świątynie. Przywódca UBCV, 79-letni Thich Quang Do, od 26 lat przebywa w areszcie domowym. Traktowanie mnichów i mniszek buddyjskich w Wietnamie pozostaje poważnym zaniepokojeniem organizacji praw człowieka na całym świecie. Źródłem z którego zaczerpnąłem ten cytat jest portal https://pl.ndu.ac/history-buddhism-vietnam
Nr w rejestrze kościołów i innych związków wyznaniowych: 181 Data wpisu: 17.06.2015 |
Lista organizacji buddyjskich Mahajany w Polsce.